لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

وال ستریت ژورنال: غنی برای یک دورۀ پنج سالۀ دیگر به ریاست جمهوری دست یافت


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • وال ستریت ژورنال

وال ستریت ژورنال با توجه به‌نتایج ابتدایی انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری افغانستان می‌نویسد که رئیس جمهور محمداشرف غنی به یک دورۀ پنج سالۀ دیگر ریاست جمهوری دست یافت.

روزنامه می‌افزاید که رئیس جمهور غنی به بیش از پنجاه فیصد یک میلیون و هشتصد هزار رای قابل اعتبار انتخابات ششم میزان دست یافته است. و این فیصدی برای برنده شدن وی در دور اول انتخابات ضروری بود.

نتایج ابتدایی انتخابات نشان می‌دهد که عبدالله عبدالله رقیب عمدۀ رئیس جمهور غنی به بیش از ۳۹ فیصد دست یافته است.

این چهارمین انتخابات ریاست جمهوری است که بعد از مداخلۀ امریکا در سال ۲۰۰۱ در افغانستان در هژده سال گذشته در این کشور برگزار می‌شود.

روزنامه وال ستریت ژورنال در اشاره به کشمکش‌های سیاسی که اعلام نتایج را چندین ماه تاخیر کرد می‌نویسد که ناظران اوضاع به این باور نیستند که اعلام نتیجۀ ابتدایی این جنجال‌ها را پایان بخشد.

طبق قانون انتخابات افغانستان، نتیجه ابتدایی قابل بررسی می‌باشد و برای نرفتن انتخابات به دور دوم و قبل از اعلام نتیجۀ نهایی امکان دارد جنجال و کشمکش چندین هفته ادامه یابد.

روزنامه وال ستریت ژورنال به واکنش جان بس سفیر امریکا درکابل نیز توجه کرده می‌نویسد که آقای بس درتوییتر خود یک واکنش محتاطانۀ غیرمعمول از خود نشان داده گفته است که این نتایج ابتدایی است و برای تائید نتایج نهایی چندین گام باقی مانده تا طرف اعتماد و باور مردم قرار گیرد.

  • فارن پالیسی

نشریۀ امریکایی فارن پالیسی یک مطلب در بارۀ جنگ و تلاش‌های صلح امریکا درافغانستان نشر کرده است.

روزنامه به تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا که درطول یک‌سال گذشته برای صلح درافغانستان انجام داده اشاره نموده می‌نویسد که رئیس جمهور ترمپ به وی هدایت داده است تا یک وعدۀ او را که هنگام مبارزات انتخاباتی به مردم داده بود برآورده سازد و هزاران سرباز امریکایی را از جنگ هژده سالۀ در افغانستان فرا خواند.

نشریه می‌نویسد که شماری اندک از مقام‌های واشنگتن به پیروزشدن دراین جنگ باور دارند.

فارن پالیسی می‌نویسد که رئیس جمهور ترمپ هنگام بازدید اخیر خود از افغانستان ازسرگیری مذاکرات با طالبان را که متوقف شده بود اعلام کرد و درنظردارد چهار هزار سرباز امریکایی را از افغانستان فراخواند.

به‌نوشته نشریه خارج ساختن این سربازان امکان دارد این پیام را به طالبان برساند که آن‌ها شاید بتوانند منتظر یک رئیس جمهور باشند که منتخب شدن دوبارۀ خود را به فرا خواندن سربازان از طولانی‌ترین جنگ امریکا وابسته ساخته است.

XS
SM
MD
LG