لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۸

دنیا: کمیسیون نتایج را شامل 'آرای سفید' می‌داند، اما نامزدان آن را 'آرای سیاه' می‌خوانند


برخی از روزنامه‌های چاپ کابل
برخی از روزنامه‌های چاپ کابل

دنیا

روزنامه دنیا از "تأخیر طولانی" در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات به‌صورت ضمنی انتقاد کرده و افزوده که کمیسیون مستقل انتخابات این نتایج را شامل "آرای سفید" می‌داند، اما "اکثریت" نامزدان انتخابات ریاست جمهوری آن را "آرای سیاه" می‌خوانند.

روزنامه افزوده است که شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نتایج ابتدایی این انتخابات را نپذیرفته و آن را "ضربه محکمی بر مردم‌سالاری و دیموکراسی" در کشور می‌دانند.

به باور سرمقاله‌نویس دنیا، بهتر بود که کمیسیون انتخابات، ناظران ملی و بین‌المللی برای جلوگیری از بحران، پیش از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری "نقش بهتری" بازی و همه مسایل مشکوک را بررسی می‌کردند تا برای هر سوال معترضان پاسخ منطقی و قانع‌کننده می‌داشتند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله خود نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را "جنجال‌برنگیز و پر از تقلب" خوانده و افزوده که این نتایج زمانی اعلام شد که غیر از تیم دولت‌ساز، به رهبری محمداشرف غنی، دیگر همه تیم‌های انتخاباتی نسبت به آن اعتراض دارند.

سرمقاله‌نویس ویسا با اشاره به واکنش‌های مطرح شده نسبت به نتایج ابتدایی انتخابات، این احتمال را مطرح کرده که کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی آرای را باطل کند که در آن صورت انتخابات ششم میزان هیچ برنده نخواهد داشت و در نتیجه، انتخابات به دور دوم خواهد رفت.

ویسا افزوده که با توجه به وضعیت جاری برگزاری دور دوم انتخابات تا ماه حمل سال آینده ممکن نیست، اما به نظر نویسنده، بهترین فرصت این است که روند صلح به سرعت پیش برده شود تا بالاخره نتیجه‌ای به دست آید.

  • آرمان ملی

آرمان ملی هم در سرمقاله خود از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرده است. به نظر روزنامه، مردم افغانستان اعتماد خود به روند انتخابات را از دست داده‌اند و فکر می‌کنند که آرای آن‌ها تاثیرگذار نبوده و حساب نمی‌شود.

سرمقاله‌نویس آرمان ملی همچنین هشدار داده که اگر کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی به شکایات نامزدها در مورد نتایج ابتدایی انتخابات به صورت درست رسیدگی نکند، کشور به سوی بحران خواهد رفت و این امر زمینه را برای سوء استفاده گروه‌های تروریستی از وضعیت فراهم خواهد کرد.

  • هیواد

و روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله خود واکنش‌ها به اعلام نتایج ابتدایی انتخابات را بررسی کرده و افزوده که با اعلام این نتایج مردم احساس آرامش کردند. به باور روزنامه، مردم با مشکلات زیادی مواجه هستند و در حال حاضر تحمل آن را ندارند که با جنجال‌های انتخابات بر مشکلات آن‌ها افزوده شود.

این روزنامه دولتی با اشاره به "استقبال" دفتر سازمان ملل متحد از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات، بر این نکته تأکید کرده که این واکنش‌ها بیانگر آن است که نامزدهای انتخابات باید نتایج ابتدایی انتخابات را با تعهد به حفاظت از آرای مردم، درستی انتخابات و به پایان بردن روند انتخابات بپذیرند.

XS
SM
MD
LG