لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۶

مولانا عبدالله: 'نتایج اولیه انتخابات دارای نقایص و تخلفات قانونی است'


مولانا محمد عبدالله، عضو کمیسیون انتخابات افغانستان
مولانا محمد عبدالله، عضو کمیسیون انتخابات افغانستان

مولانا محمد عبدالله، عضو کمیسیون انتخابات افغانستان، در نامه‌ای به کمیسیون شکایات انتخاباتی نوشته است که نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری "دارای خلاها، نقایص و تخلفات قانونی است."

آقای عبدالله این نامه را در صفحه فیس بوک‌اش منتشر کرده و در بخشی از آن نوشته است: "گنجانیدن آمار صدها فُرمه غیرقانونی"، "گنجانیدن آمار خارج از زمان"، "گنجانیدن آمار محلاتی که باید بازشماری می‌شد اما باز شماری نشد" در جمع آرا قرار گرفته است.

وی همچنین نوشته است: برخی از نظرسنجی‌هایی که باید مجدداً بررسی شود، شمارش نشده است و سایر اشکال اوراق رأی‌دهی که "از بین رفته" صندوق‌های رأی را در آرای خالص و قانونی شمارش می‌کردند.

پیش از این نیز، مولانا محمد عبدالله در بسیاری از تصمیمات کمیسیون‌های انتخابات نارضایتی خود را ابراز داشته بود و همچنان برخی از اعضای دیگر کمیسیون انتخابات را به برخی تصمیمات غیرقانونی متهم کرد.

آقای مولانا عبدالله گفته است: "انتخاب کردن و انتخاب شدن حق اساسی شهروندان است که نهادهای انتخاباتی تسهیل‌کننده این روند اند و باید تمام کارکردهای این نهادهای انتخاباتی بر بنیاد قوانین نافذ، لوایح و طرزالعمل‌های مصوب انجام شود."

در ادامه نامه نوشته است: "باید نتایج ابتدائی و نهایی؛ حاصل ماهیت حقوقی و تخنیکی، مبتنی بر اصل امانت‌داری، شفافیت، بی‌طرفی و استقلالیت کمیسیون‌ها باشد، نه فشارهای سیاسی داخلی و خارجی."

او کمیسیون شکایات انتخاباتی را در جایگاه محکمۀ نظام انتخاباتی کشور قرار داده و از او تقاضا کرده است که با حفظ استقلالیت، بی‌طرفی و رعایت قانون انتخابات، لوایح و طرزالعمل‌های نافذ؛ در جداسازی آرای پاک از ناپاک اجراءات منصفانه و عادلانه نمایند تا سلامت نظام مبتنی بر آرای پاک مردم تضمین گردد.

نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دیروز پس از تاخیر نزدیک به سه ماه اعلام شد که رئیس جمهور فعلی محمداشرف غنی با ۵.۷ درصد آرا اعلام شد.

امروز، یک روز پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، کمیسیون شکایات انتخاباتی در مرکز و ولایات برای درج شکایت‌های نامزدان وارد میدان عمل شدند و نامزدان نیز به‌درج شکایت به‌این کمیسیون مراجعه کردند.

XS
SM
MD
LG