لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

افزایش علاقمندی دختران مکاتب به تکنالوژی در هرات


دختران یکی از مکاتب هرات در حال ساختن وسایل رباتیک
دختران یکی از مکاتب هرات در حال ساختن وسایل رباتیک

مسئولان ریاست معارف هرات می‌گویند به دنبال درخشش دختران رباتیک هرات در رقابت‌های بین‌المللی، دانش‌آموزان دختر در این ولایت به صورت فزاینده‌ای به تکنالوژی روی آورده‌اند.

محمد‌یونس مسلمیار آمر مرکز ساینس و تکنالوژی اداره معارف هرات می‌گوید که اکنون بیش از چهار هزار دختر سرگرم آموزش تکنالوژی در مکاتب مختلف این ولایت هستند.

چهار دختر دانش‌آموز در مکتبی در شهرهرات برای ساخت یک ربات دور یک میز جمع شده‌اند.

دخترانی که با یادگیری ربات رویاهای بزرگی برای پیشرفت در سردارند.

حقیق سیزده ‌ساله یکی از این دختران است. او می‌گوید با آموزش تکنالوژی‌های گوناگون می‌خواهد توانایی‌های دختران افغان را به جهانیان نشان دهد.

او گفت:‌ "می‌خواهیم در افغانستان تغییر بیاوریم، بخاطری که با درست کردن ربات می‌توانیم به زندگی خود کمک کنیم. از ساخت ربات‌های کوچک شروع می‌کنیم و می‌توانیم به ربات‌های بزرگتر دست یابیم."

درخشش تیم دختران رباتیک افغانستان در مسابقات بین‌المللی علاقمندی دختران مکاتب هرات را به این رشته به شدت افزایش داده است.

دختران مکاتب هرات در حال ساختن وسایل رباتیک.
دختران مکاتب هرات در حال ساختن وسایل رباتیک.

فاطمه و الهه از جمله هزاران دختر علاقمند به آموزش تکنالوژی در ولایت هرات هستند. آنان می‌گویند با الگوبرداری از تیم رباتیک دختران در مسابقات بین‌المللی علاقمند این رشته شده‌اند.

او افزود: "با الگوبرداری از دختران تیم رباتیک افغانستان که به مسابقات جهانی رفتند، انگیزه پیدا کردم تا من هم در این راستا کار کنم و به یک درجه و یک رتبه برسم.

او گفت که یک دخترافغان نمی‌تواند در خانه تنها باشد: "صرف انجام کار وظیفه یک دختر افغان نیست. این فکرهای بعضی از مردم ما است و ما باید با آموزش در بخش‌های مختلف این فکرها را تغییر دهیم."

نخستین آموزش تکنالوژی از جمله رباتیک و گیم‌سازی در میان دختران مکاتب هرات به نُه سال قبل برمی‌گردد.

مسئولان ریاست معارف هرات می‌گویند که در آن زمان نزدیک به صد تن از شاگردان مکاتب سرگرم آموزش تکنالوژی بودند.

محمدیونس مسلمیار، آمر مرکز ساینس و تکنالوژی ریاست معارف هرات می‌گوید اکنون در بیشتر از سی مکتب آموزش تکنالوژی جریان دارد و بیش از چهارهزار دختر سرگرم ساخت گیم و ربات هستند.

او افزود: " از دو یا سه سال به این طرف به خصوص در سال جاری 1398، میزان علاقمندی و اشتراک شاگردان در برنامه‌های آموزش تکنالوژی بخش رباتیک و بخش‌های کمپیوتری در مکاتب زیادتر شده که امسال در حدود چهار هزار شاگرد ما مصروف فراگیری تکنالوژی و ابتکار و دست‌آوردهایی مانند رباتیک و غیره هستند."

دختران مکاتب هرات در آموزش تکنالوژی در افغانستان پیشتازاند.

امنیت نسبی در شهر هرات در مقایسه با سایر شهرهای افغانستان از مهم‌ترین دلایل رشد این رشته در مکاتب این ولایت خوانده می‌شود.

با این‌همه، این دختران از کمبود وسایل و امکانات انتقاد می‌کنند و از دولت می‌خواهند که برای حل مشکلات‌شان به آنان کمک کند تا بتوانند برای افغانستان در مسابقات بین‌المللی افتخار کسب کنند.

XS
SM
MD
LG