لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۵

کمیسیون شکایات انتخاباتی: مجموع شکایات نزدیک به ۶ هزار رسید


رئیس و اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی
رئیس و اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی

پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، مرحلۀ ثبت شکایات مربوط به این انتخابات وارد دومین روز خود شد.

قطب‌الدین رویدار، عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی امروز سه‌شنبه اعلام کرد که تا ساعت دو بجه پس از ظهر امروز، بیش از شش هزار شکایت از سوی تیم‌های انتخاباتی به ثبت رسیده است.

به گفتۀ آقای رویدار، احتمالا تا فردا که روز پایانی ثبت شکایت‌ها است، شمار شکایت‌ها به ده هزار برسد: "تا ساعت دو امروز حدود شش هزار شکایت از سوی چهار تیم انتخاباتی به ثبت رسیده است که بیشترشان مربوط به تیم ثبات و همگرایی است. اما بر اساس ادعاهای دیگر تیم‌های انتخاباتی، این تیم‌ها نیز علاقمند هستند که شکایت‌های‌شان را به ثبت برسانند. این روند فردا هم ادامه می‌یابد."

آقای رویداد می‌افزاید که پس از روند ثبت، شکایت‌ها طبقه‌بندی و پس از آن روند بررسی شکایات آغاز می‌شود.

در همین حال تیم انتخاباتی دولت‌ساز به رهبری محمد‌اشرف غنی تا پایان روز دوم ثبت شکایات از ثبت ۱۲۰۰ شکایت خبر داد.

داوود سلطان‌زوی، عضو این تیم انتخاباتی به رادیوی آزادی گفت که این تیم احتمالا تا پایان روز چهارشنبه بیش از سه هزار شکایت را به ثبت خواهد رسانید.

از سوی دیگر فریدون خوزون، سخنگوی تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله می‌گوید که این تیم تا پایان روز دوم ثبت شکایات، بیش از شش هزار شکایت ثبت کرده است.

تیم انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی نیز می‌گوید که این تیم بیش از سه هزار شکایت را مستندسازی کرده و در کمیسیون شکایات انتخاباتی به ثبت می‌رساند.

مسئولان کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گویند که با توجه به ادعای تیم‌های انتخاباتی، احتمالا شمار شکایت‌ها تا پایان روز آخر ثبت شکایت‌ها به ده هزار شکایت خواهد رسید.

دین‌محمد عظیمی، معاون این کمیسیون می‌گوید که با توجه به میزان شکایت‌ها، احتمال رفتن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم را رد نمی‌کنند.

در همین حال اعضای شورای نامزدان ریاست جمهوری به روز سه‌شنبه در نشست خبری یی در کابل گفتند که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را قبول ندارند.

حسین رحمتی، عضو هیئت اداری این شورا که اعلامیۀ این شورا را به خوانش گرفت، گفت که راجع ساختن کارکردهای کمیسیون به اصطلاح مستقل انتخابات به کمیسیون شکایات انتخاباتی، بخشی از بازی با سرنوشت مردم است: "تصامیم شکلی کمیسیون شکایات انتخاباتی را نیز مورد اعتماد نمی‌دانیم و این راه حلی برای مشکلات انتخابات نیست."

با این حال وزارت خارجۀ امریکا، سفیر امریکا در کابل و نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان نیز از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواسته‌اند که هر شکایت را مطابق به قانون بررسی و به آن به گونۀ شفاف رسیدگی کند.

روند ثبت شکایات انتخاباتی به روز دوشنبه هفتۀ جاری آغاز شد.

پس از ثبت شکایت‌ها کمیسیون شکایات انتخاباتی ۳۹ روز فرصت دارد تا به شکایت‌های ثبت شده رسیدگی کند و نتایج آن را به کمیسیون مستقل انتخابات بفرستد.

XS
SM
MD
LG