لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

اتحادیه اروپا حکم اعدام ۵ نفر در پیوند به قتل خاشقجی را محکوم نموده است


جمال خاشقجی خبرنگار سعودی بود که برای واشنگتن پُست می‌نوشت
جمال خاشقجی خبرنگار سعودی بود که برای واشنگتن پُست می‌نوشت

اتحادیه اروپا حکم مجازات اعدام به پنج نفر در عربستان سعودی در رابطه با قتل جمال خاشقجی را محکوم نموده است.

جمال خاشقجی یک خبرنگار سعودی بود که سال گذشته در قنسلگری عربستان سعودی در استانبول کشته شد.

لوی سارنوال سعودی به روز دوشنبه (۲۳ دسمبر) گفت ۵ تن به‌جرم قتل جمال خاشقجی به مرگ محکوم شده اند.

او از محکومیت سه تن دیگر در کل به ۲۴ سال زندان هم خبر داد.

قضیه قتل جمال خاشقجی سال گذشته توجه وسیع بین‌المللی را به‌خود جلب نموده و به سطح جهانی تقبیح شد.

پیتر ستانو سخنگوی پالیسی خارجی اتحادیه اروپا دیروز در اعلامیه‌ای گفت: "اتحادیه اروپا همیشه و بدون استثنا مخالف مجازات اعدام بوده است. بر اساس اعلامیه مجازات مردم به اعدام یک جزای ظالمانه و غیرانسانی است که نمی‌تواند عامل بازدارنده باشد و نمایانگر انکار غیرقابل قبول از کرامت انسانی می‌باشد".

ادارات استخباراتی ایالات متحده دریافته است که شهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که زمام واقعی امور کشورش را در دست دارد، دستور قتل جمال خاشقجی را داده بود. ریاض مسئولان سرکش استخباراتی را مسئول این قتل خوانده است.

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی
محمد بن سلمان ولیعهد سعودی

اتحادیه اروپا همچنان روی محاکمه عادلانه هر پنج فردی‌که در این رابطه، محکوم به اعدام شده اند تاکید کرده و گفته است: "این کار باید بر مبنای اصول شفافیت و احترام به مراحل قانونی صورت گیرد."

اگنیس کالامارد گزارشگر خاص ملل متحد در مورد اعدام‌های غیرقانونی، به روز سه شنبه (۲۴ دسمبر) حکم اعدام پنج تن به جرم قتل خاشقجی را، به مسخره گرفتن تحقیقات، پیگرد قانونی و عدالت خواند که در مشخص ساختن طراحان اصلی‌ای‌ که این قتل را تحریک نموده، اجازه داده و از آن چشم‌پوشی کردند؛ ناکام شده است. [اشاره "کالامارد" به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بود].

اگنیس کالامارد یک گزارشگر خاص ملل متحد در مورد اعدام‌های غیرقانونی
اگنیس کالامارد یک گزارشگر خاص ملل متحد در مورد اعدام‌های غیرقانونی

خانم کالامارد در حساب توییتر خود نوشته بود، طراحان این قتل نه تنها آزادانه گشت‌و‌گذار می‌کنند، بلکه حتٰی مورد تحقیق و محاکمه نیز قرار نگرفته اند.

جمال خاشقجی که برای روزنامه واشنگتن پُست کار می‌کرد، آخرین بار در دوم ماه اکتوبر سال ۲۰۱۸ در قنسلگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد. او می‌خواست از آنجا قبل از عروسی‌اش اسنادی را به‌دست آورد. بر اساس گزارش‌ها جسد خاشقجی پارچه پارچه شده و از ساختمان قنسلگری بیرون برده شده بود، جسدی که بقایای آن تا امروز ناپدید است.

XS
SM
MD
LG