لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

کمیسیون در واکنش به گفته‌های امرالله صالح؛ کمیشنران کمیسیون بی‌طرف اند


ذبیح سادات معاون سخنگوی انتخابات
ذبیح سادات معاون سخنگوی انتخابات

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در واکنش به اظهارات اخیر معاون اول دستۀ انتخاباتی دولت‌ساز می‌گوید که کمیشنران این کمیسیون بی‌طرف اند و به‌سود هیچ نامزد انتخابات ریاست جمهوری کار نمی‌کنند.

ذبیح سادات از سخنگویان کمیسیون انتخابات روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت که، اگر امرالله صالح در باره ادعایش اسناد دارد، آن‌را به کمیسیون شکایات و لوی سارنوالی بسپارد و نیز آن‌را از طریق رسانه‌ها همگانی کند.

او افزود: "به استقلالیت کمیسیون انتخابات احترام بگذارند، اتهاماتی را نبندند که واقعیت نداشته باشد، هرگاه اسناد و شواهد در دست دارد به نهادهای مربوط بسپارد."

روز گذشته امرالله صالح معاون اول تکت دولت‌ساز به‌رهبری محمد‌اشرف غنی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نشستی در کابل ادعا کرد که دو تن از کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی به نفع تیم رقیب آنان کار می‌کنند.

امرالله صالح معاون اول تکت دولت ساز
امرالله صالح معاون اول تکت دولت ساز

او در این باره از کدام کمیشنر نام نگرفت؛ اما آن‌ها را به تخطی نیز متهم کرد.

این‌که آیا تیم دولت‌ساز در این باره اسناد و شواهد در اختیار دارند یا نه، سخنگویان این دسته انتخاباتی از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

پیش از این دستۀ انتخاباتی ثبات‌و‌همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله رهبری کمیسیون مستقل انتخابات را به جانب‌داری به‌سود تیم انتخاباتی محمد‌اشرف غنی متهم می‌کرد، در حالی که رهبری این کمیسیون همواره به‌بی‌طرفی خود تاکید می‌کرد.

اما این اولین باری است که تیم انتخاباتی اشرف غنی بر دو تن از کمیشنران کمیسیون شکایات و کمیسیون انتخابات اتهام می‌بندد.

از سویی هم دین محمد عظیمی از کمیشنران کمیسیون شکایات انتخاباتی در جریان یک نشست خبری در کابل در باره اتهامات مطرح شده از سوی امرالله صالح، این‌گونه جواب داد: "من حرف کسی را در این باره نشنیده‌ام که چه گفته است، طبیعتاً تکت‌های انتخاباتی است، حق دارند که ادعا کنند، اما من حرف کسی را در این باره نشنیده‌ام."

تکت‌های انتخاباتی در افغانستان در حالی از جانبداری و تخطی از سوی برخی کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی سخن می‌زنند که پیش از این و به‌دنبال برگزاری انتخابات ولسی جرگه در سال گذشته، شماری از کمیشنران پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی به اتهام سوء‌استفاده از صلاحیت وظیفه‌ای در زندان به‌سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG