لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۳

عبدالله: حکومتِ از راه تقلب دیگر ایجاد نخواهد شد


نتیجۀ ابتدایی انتخابات، واکنش غنی و عبدالله
نتیجۀ ابتدایی انتخابات، واکنش غنی و عبدالله

پنج حزب سیاسی در پیشتیبانی از دسته انتخاباتی ثبات‌و‌همگرایی در همایشی دو گزینه را پیشروی کمیسیون شکایات می‌گذارند دفن دیموکراسی و یا احترام گذاشتن به رای و سرنوشت مردم.

عبدالله عبدالله رهبر دسته انتخاباتی ثبات‌و‌همگرایی در این همایش هشدار می‌دهد که حکومت از راه تقلب دیگر ایجاد نخواهد شد.

او افزود "وسیع‌ترین حلقه جنبش ضد تقلب تشکیل شده است و این حلقه که متشکل از احزاب سیاسی بزرگ است اجازۀ ایجاد حکومت از راه تقلب را نمی‌دهد.

با قاطعیت این اطمینان را می‌دهم که از رای مردم پاسداری می‌کنم، عدالت اجتماعی تامین می‌شود. توطئه‌ای که در برابر ما و شما، استحکام وحدت ملی و مردم در جریان است متوجه‌اش هستیم با تیمی روبه‌رو هستیم که دو صفت برجسته دارند، یکی دروغ که اساس کارشان را تشکیل می‌دهد و دوم تقلب."

این همایش به روز پنج‌شنبه با حضور حزب جمعیت اسلامی‌، حزب اسلامی، حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان، حزب وحدت اسلامی و حزب جنبش ملی برگزار شده بود.

این احزاب از کمیسیون شکایات می‌خواهند تا راه کمیسیون مستقل انتخابات را که این احزاب آن را پر از تقلب می‌دانند، دنبال نکند.

محمدکریم خلیلی رهبر حزب حرکت اسلامی افغانستان می‌گوید که منتظر پایان بررسی شکایات از سوی کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی است و اجازه نخواهد داد تا کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی دنباله رو کمیسیون مستقل انتخابات شود.

محمدکریم خلیلی رهبر حزب حرکت اسلامی افغانستان
محمدکریم خلیلی رهبر حزب حرکت اسلامی افغانستان

او اضافه کرد: "همه احزاب این‌جا با هم هماهنگ هستیم در برابر تقلب ایستاده می‌شویم، مبارزه می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد که تقلب حکومت کند. در این کشور هرگز ناامیدی را بخود راه ندهید شما احساس مایوسی نباید کنید، آن‌هایی باید احساس شرم کنند که یک میلیون رای شان باطل شده است."

کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی به روز پنج‌شنبه روند بررسی و رسیده‌گی به شکایات را آغاز کرده است.

با این همه گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در این همایش می‌گوید حکومتی را می‌پذیرد که با احترام به رای مردم شکل گرفته باشد نه از راه تقلب.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی

اما در یک همایش دیگر ائتلاف احزاب سیاسی برای نجات افغانستان در پیشتیبانی از تیم دولت‌ساز به رهبری محمد‌اشرف غنی از تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات در پیوند به اعلام نتایج ابتدایی استقبال می‌کند و از این کمیسیون می‌خواهد تا عدالت را تامین کند.

شاه محمود پوپل رئیس این حزب گفت: "خوشبختانه مسئولیتی را که کمیسیون داشت ادا کرد ما از وی تشکری می‌کنیم اما خواست ما این است که در ۳۴ ولایت ۶۰ فیصد رای بیشتر داشته است البته بر اساس بررسی ما اما بدبختانه کمیسیون مستقل انتخابات توجه نکرد، این‌که چه علتی داشت از کمیسیون می‌خواهم که در دور نهایی عدالت را تامین کند."

با این همه؛ کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی می‌گوید که تمامی کارهایش را بربنیاد قوانین و طرزالعمل‌ها به‌پیش خواهد برد و زیر تاثیر هیچ طرفی قرار نخواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG