لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

کمیسیون شکایات: با ثبت ۱۶۵۰۰ شکایت، روند ارزیابی شکایت‌ها آغاز شده است


زهره بیان شینواری گفت از میان شکایت‌ها، ۱۴ هزار آن از ولایت‌ها و ۲۵۰۰ آن از کابل ثبت شده اند
زهره بیان شینواری گفت از میان شکایت‌ها، ۱۴ هزار آن از ولایت‌ها و ۲۵۰۰ آن از کابل ثبت شده اند

نتیجۀ کار سه روز کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی ثبت ۱۶۵۰۰ شکایت از سوی دسته‌های انتخاباتی است.

زهره بیان شینواری رئیس این کمیسیون روز پنج‌شنبه در نشستی در کابل گفت که بیشتر این شکایت‌ها از سوی دسته‌های انتخاباتی عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار، محمداشرف غنی و رحمت‌الله نبیل ثبت شده اند.

او افزود: "در حدود ۸۰۰۰ شکایت توسط تیم ثبات‌و‌همگرایی، درحدود ۴۴۰۰ شکایت توسط تیم صلح و عدالت اسلامی، بیش از ۳۰۰۰ شکایت توسط تیم دولت‌ساز و ۱۵ شکایت هم از سوی تیم عدالت و امنیت به‌ثبت رسیده است."

بانو شینواری می‌گوید که در روند دسته‌بندی شکایت‌های انتخاباتی آن شکایاتی که مستند ثبت نشده باشند، از روند ارزیابی و بررسی حذف خواهند شد و آن شکایت‌هایی که مستند استند بربنیاد قانون و کارشیوه‌های این کمیسیون بررسی خواهند شد.

زهره بیان شینواری رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی
زهره بیان شینواری رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی

در گام آغازین شکایت‌ها ثبت شده در ۱۵ روز در تمامی ولایت‌ها بررسی خواهند شد و یافته‌های آن بررسی‌ها به دفتر مرکزی کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی فرستاده خواهند شد. اگر کسانی و یا دسته‌های انتخاباتی پس از این بررسی‌های ابتدایی اعتراضی داشته باشند، می‌توانند اعتراض‌های شان را در ۳ روزی که برای استیناف طلبی اختصاص یافته است، مطرح کنند.

پس از شنیدن اعتراض‌های دسته‌های انتخاباتی در هنگام استیناف طلبی، کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی در ۱۵ روز دیگر فیصلۀ نهایی‌اش را با کمیسیون مستقل انتخابات در میان خواهد گذاشت.

درهمین حال شماری از احزاب سیاسی در همایشی در کابل از کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی می‌خواهند که با شکایت‌های انتخاباتی به‌گونۀ بی‌طرفانه برخورد کند.

سیدجواد حسینی رهبر حزب توسعه و عدالت: "ما از کمیشنران هر دو کمیسیون انتظار داریم که با استقلالیت تمام و بدون هرگونه فشار عدالت انتخاباتی را تامین نماید."

اما رئیس کمیسیون رسیده‌گی به‌شکایات انتخاباتی اطمینان می‌دهد که تمامی شکایت‌ها در پرتو قانون بررسی خواهند شد.

اما آنچه که هنوزهم پرسش‌هایی را به میان آورده است، شمار زیاد این شکایت‌ها است.

شماری از آگاهان امور انتخاباتی با در نظرداشت ثبت بیش از ۱۶ هزار شکایت انتخاباتی می‌گویند که آیا کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی خواهد توانست که این شکایت‌ها را در زمان قانونی و تعیین شدۀ آن بررسی کند یا نه؟ پرسشی که گذشت زمان به آن پاسخ خواهد داد.

XS
SM
MD
LG