لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

با کسانی‌که برای جلوگیری از آلوده‌گی هوا اقدام نکرده اند، برخورد قانونی می‌شود


سخنگوی وزارت امور داخله گفت این وزارت آماده است همزمان با تطبیق برنامۀ اداره ملی حفاظت از محیط زیست اقدام نماید
سخنگوی وزارت امور داخله گفت این وزارت آماده است همزمان با تطبیق برنامۀ اداره ملی حفاظت از محیط زیست اقدام نماید

یکشنبه هفته آینده -روزی‌که با باشنده‌گان شهرکابل، ادارات دولتی، غیردولتی، فابریکه‌های تولیدی، حمام‌ها، کوره‌های خشت‌پزی، هوتل‌ها، شهرک‌ها و سایر بخش‌هایی که در جلوگیری از آلوده‌گی هوا اقدام نکرده اند، برخورد قانونی خواهد شد.

عزت‌الله صدیقی معاون ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان روز پنجشنبه در یک نشست مشترک خبری با نماینده‌گان وزارت امور داخله و شاروالی کابل گفت که دو هفته قبل به تمام اصناف شهر کابل در بارۀ جلوگیری از آلوده‌گی هوا هشدار داده شده بود و حالا زمان عمل رسیده است.

او افزود: "برای کاهش و جلوگیری از آلوده‌گی هوا ما یک مقرره را داریم که در مورد آن به تمام اصناف معلومات داده ایم. به اساس مواردی که در کود جزا و قانون و مقررۀ محیط زیست وجود دارد در قدم نخست توصیه می‌شود و بعدا تمام فعالیت‌های شان متوقف می‌گردند، در گام بعدی جریمه شده و به نهادهای عدلی و قضایی معرفی می‌شوند."

مسئولان این اداره می‌گویند که به اساس حکم رئیس جمهور در ماه قوس سال جاری به یک کمیسیون به شمول ۲۲ ادارۀ دولتی و غیردولتی وظیفه داده شده است که هر اداره در قسمت کاهش آلوده‌گی هوا توجه نماید.

نمای شهر کابل از بالای
نمای شهر کابل از بالای

مسئولان عامل آلوده‌گی هوای شهر کابل را استفاده بیش از مواد سوخت غیرمعیاری در خانه‌ها، هوتل‌ها، حمام‌ها، ادارات دولتی و غیردولتی می‌خوانند.

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید همان گونه که پولیس برای مهار جرایم اقدام می‌کند، مکلف است تا در برابر کسانی نیز مبارزه کند که با استفاده از مواد سوخت بدکیفیت سبب آلوده‌گی هوا می‌گردند.

آقای رحیمی گفت: "چند روز قبل ما از تمام آمرین حوزه‌ها خواستیم که مقررات محیط زیست را به تمام مردم تشریح کنند و این‌را برای شان بگویند که تا یک‌شنبه آینده تمام کارهای سوخت شان را قانونمند سازند. اگر بازهم تخطی صورت گیرد، پولیس در روشنی تمام قوانین اقدام خواهد کرد."

مسئولان وزارت صحت عامه نیز روز پیش به رادیوآزادی گفته اند که در حدود دو ماه اخیر به سبب آلوده‌گی هوای کابل بیشتر مردم به ویژه کودکان به بیماری‌های مجاری تنفسی مبتلا شده اند.

XS
SM
MD
LG