لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۲

فیفا: کمیسیون شکایات باید فرصت مورد نیازش را مشخص کند


آرشیف
آرشیف

اظهارات مقام‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی مبنی بر عدم امکان بررسی شکایات ثبت شده انتخاباتی در ۱۵ روزی که از قبل تعیین شده، واکنش‌هایی را به‌دنبال داشته است.

نهادهای ناظر انتخابات می‌گویند که این کمیسیون باید پیش از آغاز بررسی شکایت‌ها توضیح دهد که چند روز فرصت بیشتر نیاز دارد.

صغرا سعادت، عضو بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) روز شنبه به رادیو آزادی گفت:"اگر بررسی شکایت به‌وقت بیشتر نیاز دارد، باید این کمیسیون از قبل مشخص کند که چند روز دیگر نیاز است؟ کمیسیون شکایات انتخاباتی باید برای اعلام نتایج بررسی‌هایش تاریخی را مشخص کند تا مردم بدانند این کمیسیون در زمان تعیین‌شده این کار را انجام داد."

خانم سعادت تاکید می‌کند که کمیسیون شکایات انتخاباتی از هر راه ممکن باید از ضیاع وقت جلوگیری کند.

در همین حال، یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات عادلانه و آزادی افغانستان (فیفا) می‌گوید که کمیسیون شکایات انتخاباتی باید برای بررسی شکایت‌ها توانایی‌هایش را افزایش دهد.

یوسف رشید
یوسف رشید

به گفته آقای رشید، تاخیر در این روند نگرانی و همچنین شک و تردیدهایی را به دنبال خواهد داشت:

"نگرانی ما نیز همین است که آمار شکایت‌ها بسیار بالا است. کمیسیون شکایات انتخاباتی باید توانایی‌های فنی خود را بالا ببرد - به‌ویژه در ولایت‌هایی که شکایت‌های بیشتر ثبت شده است. اگر این روند بیشتر طول بکشد بدون شک باعث برخی نگرانی‌ها خواهد شد."

کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته که ۱۶۵۰۰ شکایت از سوی تیم‌های انتخاباتی در این کمیسیون ثبت شده است.

محمدقاسم الیاسی عضو و سخنگوی این کمیسیون روز شنبه به رادیو آزادی گفت بررسی همه شکایت‌ها در ۱۵ روز تعیین شده ناممکن است.

محمد قاسم الیاسی
محمد قاسم الیاسی

در همین حال، رضوان مراد، عضو دسته انتخاباتی دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی می‌گوید که کمیسیون شکایات انتخاباتی برای جلوگیری از ضیاع وقت باید شکایت‌های "واقعی" را بررسی کند: "خواست ما از کمیسیون شکایات این است که شکایات را بخاطر شکایت نه بلکه شکایت‌های مستند را که واقعی است و نتیجه می‌دهد، بررسی کند و نتایج آن را با مردم در میان بگذارد."

ازسوی هم فریدون خوزون سخنگوی تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله می‌گوید که تمام شکایت‌های این تیم به گونه مستند ثبت شده است او افزود: "برای ما شفافیت انتخابات مهم است نه اینکه زمان معین برای بررسی شکایت‌ها نقض می‌شود. باید به شفافیت اولویت داده شود. تمام شکایت‌های ما مستندسازی شده است. شکایت‌هایی وجود دارد که اگر درست بررسی شود، نتیجه انتخابات معکوس می‌شود."

کمیسیون شکایات انتخاباتی پیش از این گفته که تا حالا در کابل، تخار و بامیان کار طبقه‌بندی شکایت‌های ثبت شده آغاز شده و در ولایت‌های دیگر نیز به زودی این روند آغاز می‌شود.

XS
SM
MD
LG