لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

دیجیتل ژورنال: طالبان اعلام کردند که از یک آتش‌بس یک هفته‌ای حمایت می‌کنند


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • دیجیتل ژورنال

دیجیتل ژورنال که از کانادا نشر می‌شود در یکی از عنوان‌های خود می‌نویسد که طالبان اعلام کردند، ازیک آتش‌بس یک هفته‌ای در افغانستان حمایت می‌کنند و امیدوار اند که این آتش‌بس زمینه توافق با امریکا را مهیا سازد و منجر به خروج سربازان امریکایی و پایان جنگ هژده‌ساله در افغانستان شود.

این درحالی‌است که حملات طالبان و نیروهای حکومت افغانستان بر همدیگر دیروز یک‌شنبه در شمال‌-شرق، شمال و جنوب کشور ادامه یافت.

دیجیتال ژورنال می‌نویسد که به اساس گزارش‌ها رهبری طالبان درکویته پاکستان از چنین آتش‌بس، چون "بخشی از توافق با امریکا" حمایت می‌کند و این موضوع را روز چهارشنبه گذشته تائید کرده است.

دیجیتل ژورنال می‌نویسد که اکثریت اعضای شورای طالبان درکویته از آتش‌بس حمایت می‌کنند. ولی اختلافاتی هم وجود دارد.

به‌نوشتۀ دیجیتل ژورنال، یک منبع آگاه از گفتگوهای صلح درقطر، روز پنج‌شنبه گفت که اکثریت اعضای شورای طالبان درکویته از آتش‌بس موقت پشتیبانی می‌کنند ولی تصمیم نهایی به‌دست رهبر طالبان است.

نشریه دیجیتل ژورنال از قول خبرنگار آزاد در دوحه (سمیع یوسفزی) می‌نویسد که شورای کویته که اکثر نظامی می‌باشد هنوز هم برخی پرسش‌های درباره آتش‌بس دارد ولی شورای پشاور دربارۀ آتش‌بس نظرمثبت دارد.

باید گفته شود طالبان که چندین دور گفتگو با مقامات امریکایی در قطر داشته اند هنوز از گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان و آتش‌بس با نیروهای دولتی خودداری کرده اند.

آنها می‌گویند که مسئلۀ آتش‌بس با نیروهای حکومت افغانستان در گفتگوهایی بین‌الافغانی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

اما حکومت افغانستان آتش‌بس را چون پیش‌شرط گفتگو با طالبان ارائه کرده است.

و این هم روشن نیست آتش‌بسی را که طالبان از آن سخن می‌گوید شامل نیروهای دولتی افغان هم می‌شود یا صرف با قوای امریکایی خواهد بود.

امریکا بعد از حمله اخیر طالبان به پایگاه هوایی بگرام گفتگو با طالبان را متوقف ساخته است و هنوز معلوم نیست که این گفتگو چه زمانی از سرگرفته خواهد شد.

  • فاکس نیوز

درحالی‌که نشریه دیجیتل ژورنال دربارۀ تلاش‌های صلح در افغانستان نوشته، شبکۀ امریکایی فاکس نیوز دریک مطلب خود سیاست خارجی امریکا را در دو دهۀ اخیر باهم مقایسه کرده است.

فاکس نیوز می‌نویسد که تلاش‌های امریکا درافغانستان در مجموع از منافع امریکا خوب حمایت کرده است.

فاکس نیوز در ادامه می‌نویسد که منطقه اکنون نسبت به گذشته آرام‌تراست، طالبان جنگ را برنده نیستند و حکومت افغانستان در معرض خطر سقوط قرار ندارد.

فاکس نیوز می‌افزاید که گروهایی چون القاعده و داعش دیگر نمی‌توانند که از خاک افغانستان برای تروریزم جهانی چون پناگاه استفاده کنند و تا زمانی‌که وضعیت چنین باشد امریکا برنده است.

XS
SM
MD
LG