لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۰

هشت صبح: آیا روند بررسی شکایات انتخاباتی با تاخیر روبه‌رو خواهد شد؟


شماری از روزنامه‌های کابل
شماری از روزنامه‌های کابل
  • هشت صبح

هشت صبح در سرمقاله‌اش پرسیده که آیا روند بررسی شکایات انتخاباتی با تاخیر روبه‌رو خواهد شد؟

در سرمقاله این روزنامه آمده است که در کمیسیون شکایات انتخاباتی نزدیک به هفده هزار شکایت ثبت شده و روند بررسی آن امروز (دوشنبه) آغاز می‌شود. به نوشتۀ روزنامه این نگرانی مطرح است که ممکن کارمندان کمیسیون نتوانند در زمان تعیین شده به رسیده‌گی به شکایت‌ها پایان دهند.

هشت صبح همچنان نگاشته که اگر کمیسیون شکایات انتخاباتی به مانند کمیسیون مستقل انتخابات کارهایش را بر بنیاد تقسیم اوقات به پیش نبرد مردم را ناامید می‌سازد و نیز باور مردم را دربارۀ کارکردش کاهش خواهد داد.

  • سرخط

روزنامۀ سرخط اما در کنار مسایل دیگر در سرمقاله‌اش دربارۀ کاربرد پول افغانی نوشته است.

سرمقاله‌نویس نگاشته است هرچند واحد پول افغانستان "افغانی" است اما از سال‌ها به این‌سو در برخی ولایت‌هایش پول برخی کشورهای همسایه رایج استند که این کار به اقتصاد افغانستان زیان‌بار است.

بر اساس مطلب روزنامۀ سرخط، با توجه به راه‌اندازی کمپاین در ولایت‌های ننگرهار، خوست، کنر، لغمان و پکتیا به‌نظر می‌رسد که کاربرد روپیۀ پاکستانی در این ولایت‌ها در حال از بین رفتن است و مردم به‌جای روپیه پاکستان از پول افغانی استفاده می‌کنند.

در سرمقالۀ سرخط نتیجه‌گیری شده است که هر افغان این مسئولیت را دارد تا به واحد پول افغانی به‌مانند هویت ملی خود ارزش دهد، در داد‌و‌ستد به جای پول کشورهای خارجی از واحد پول افغانی استفاده کنند تا این کمپاین به موفقیت برسد.

  • هیواد

و روزنامۀ هیواد نوشته است که با توجه به‌کمپاین ترویج پول افغانی در ولایت‌های ننگرهار برخی صرافان می‌خواهند مانع پیشرفت آن شوند.

روزنامه به نقل از برخی راه‌پیمایان نوشته است که صرافان پول خرد افغانی را پنهان می‌کنند و یا در بدل ۲۱۰۰ روپیه پاکستان به مشتریان یک هزار افغانی می‌دهند که این کار با انتقادهایی روبه‌رو شده است.

روزنامه نگاشته است که بانک مرکزی افغانستان برای حل این مشکل، ۲۰۰ میلیون پول خرد افغانی را وارد بازار کرده است.

XS
SM
MD
LG