لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۹

اعتصاب کاری راننده‌های موترهای باربری در شاهراه هرات‌فراه


بیش از هزار راننده موترهای باربری در شاهراه هرات – فراه به دلیل آنچه که اخاذی پولیس می‌خوانند اعتصاب کاری کرده‌اند.
بیش از هزار راننده موترهای باربری در شاهراه هرات – فراه به دلیل آنچه که اخاذی پولیس می‌خوانند اعتصاب کاری کرده‌اند.

بیش از هزار راننده موترهای باربری در شاهراه هرات – فراه به دلیل آنچه که اخاذی پولیس می‌خوانند اعتصاب کاری کرده‌اند. معترضان مدعی هستند که در شاهراه هرات – کابل هر راننده تا ۴۰هزار افغانی می‌پردازد.

رانندگان موترهای باربری از روز جمعه به این‌سو، در منطقه میر داوود ولایت هرات تجمع کرده و دست به اعتصاب کاری زده‌اند.

غلام‌رسول، نماینده معترضان مدعی شده که بیشتر اخاذی در مسیر فراه تا کندهار است: "هر موتر ۴۸ هزار افغانی مصرف دارد، از هرات تا کابل. گمرکات غیرقانونی و پوسته‌های محلی دلارام، فراه رود، پوسته آنتن گرشگ، کندهار، زابل و غزنی [وجود دارد]. به همین خاطر ما اعتصاب کرده‌ایم."

رانندگان معترض ادعا دارند که پولیس آنها را به دلیل نپرداختن باج لت‌وکوب کرده و دشنام داده‌است. آنها انتقاد می‌کنند که گوش شنوای برای اعتراض آنها وجود ندارد.

این رانندگان هشدار می‌دهند که از روز چهارشنبه شاهراه هرات – فراه را به گونه کامل مسدود خواهند کرد.

خلیفه رمضان، غلام رسول و بصیر احمد از رانندگان معترض هستند:

رمضان گفت: "در مسیر دوراهی فراه یک پوسته به نام آنتن است که چهار‌پنج هزار افغانی می‌خواهد. یک وحشت در وطن جور شده است. مردم از دولت نفرت می‌کنند. مردم از دولت ناامید شده‌اند."

غلام رسول می‌گوید از روز جمعه اعتصاب کرده‌ایم، یک نفر از دولت نیامده که شما چه مشکلات دارید: "چرا همین جا ایستاد هستید. تو چطور دولتی هستی که از ما دفاع نمی‌کنی؟"

بصیر راننده دیگر گفت: "در حدود سه یا چهار هزار موتر این‌جا [میر داوود] است. همه روزه ۵۰۰ – ۵۰۰ موتر اضافه می‌شود. سر از فردا یک موتر وسیله نقلیه خورد را ما اجازه نمی‌دهیم که عبور و مرور کند."

سال گذشته نیز رانندگان موترهای باربری به دلیل اخاذی پولیس دست به اعتصاب کاری زده بودند، اما این اعتصاب با وعده مقام‌های افغان مبنی بر جلوگیری از اخاذی نیروهای امنیتی به پایان رسید.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید که نمایندگان معترضان با هیئت اعزامی شورای امنیت ملی افغانستان دیدار داشته‌اند: "با هماهنگی مقام محترم ولایت هرات، نمایندگان معترضان با هیئت اعزامی شورای امنیت ملی دیدار داشته‌اند. انشاالله وعده داده شده که با افرادی که تخطی و تخلف می‌کنند و سبب آزار و اذیت شهروندان و مسافران و موترداران به خصوص در شاهراه‌ها می‌شوند، برخورد جدی صورت بگیرد."

بخش قابل توجهی از کالاهای وارداتی افغانستان از طریق بندرهای اسلام قلعه و تورغندی هرات وارد افغانستان می‌شود، اما اگر حکومت در راستای پایان دادن اعتصاب کاری رانندگان موترهای باربری اقدام نکند، قیمت کالاها افزایش پیدا خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG