لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۱

نگاهی به وضعیت بشری در افغانستان در سال ۲۰۱۹


خانواده بی‌جا شده داخلی در افغانستان که از درگیری های اخیر گریخته اند، در بیابانی در ولسوالی خوگیانی در ولایت ننگرهار پناه برده اند.
خانواده بی‌جا شده داخلی در افغانستان که از درگیری های اخیر گریخته اند، در بیابانی در ولسوالی خوگیانی در ولایت ننگرهار پناه برده اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از وضعیت بشری جاری خیلی نگران است و از جوانب درگیر جنگ می‌خواهد تا به جان غیرنظامیان توجه جدی کنند.

به گفتۀ این کمیسیون، وضعیت بشری در سال ۲۰۱۹ در مقایسه با گذشته خیلی نگران کننده بود.

شکرالله مشکور کمیشنر و سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان شام سه‌شنبه (۱۰ جدی) به رادیو آزادی گفت که جنگ عامل اصلی ادامۀ بحران، خشونت و فساد است و ضعف حاکمیت قانون را فراهم می‌کند: "به خاطر جنگ، وضعیت حقوقی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مدنی همه زیر سوال می‌رود."

شکرالله مشکور کمیشنر و سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
شکرالله مشکور کمیشنر و سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

این کمیشنر کمیسیون حقوق بشر افغانستان همچنان گفت که مشغول تهیۀ گزارش در مورد وضعیت بشری هستند اما بر اساس یافته‌های ابتدایی آن‌ها، وضعیت هیچ‌گونه بهبودی نداشته است.

اداره هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد "اوچا" سه‌شنبه گفت که وضعیت افغانستان در نتیجه ادامه بحران، خیلی بد تر از گذشته شده است.

در اعلامیۀ این اداره آمده که سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰ میلادی به بیش از ۷۳۳ میلیون دالر نیاز دارد، تا برای نیازمندان در افغانستان امداد رسانی کند.

به گفته اوچا با این کمک‌ها می‌خواهد برای ۷.۱ میلیون شهروند افغانستان که در نتیجه بحران، جنگ و رویدادهای طبیعی زیانمند شده اند، رسیدگی کند.

بیجا شده های داخلی در ولایت پروان
بیجا شده های داخلی در ولایت پروان

ترس، خشونت، بیجا شدن‌های پیهم و تشدید فقر از دلایل اصلی ادامۀ بحران افغانستان در این گزارش عنوان شده اند.

پیش از این هم سازمان ملل متحد سال ۲۰۲۰ را برای افغانستان از نظر مصونیت غذایی خیلی نگران کننده پیشبینی کرده بود.

به تخمین این سازمان، ۱۴.۳ میلیون تن در افغانستان در جریان این سال با بحران جدی مصونیت غذایی روبه‌رو خواهند بود.

این سازمان انتظار دارد که نیمی از نیازمندان را تحت پوشش کمک‌هایش قرار دهد.

سازمان ملل متحد می‌گوید، افغانستان برای رسیدگی به نیازهای بشری و توسعه اقتصادش متکی به کمک‌های خارجی خواهد ماند.

اداره هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل هم در روز اخیر سال ۲۰۱۹ میلادی گفت، ادامۀ جنگ و تهدیدها به غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان، باعث بیجا شدن بخش بزرگی از مردم شده و در نتیجه اقتصاد افغانستان را با بی‌ثباتی روبه‌رو کرده است.

XS
SM
MD
LG