لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۷

کشت زعفران در بامیان نتیجه خوبی در پی داشته است


کشت و پرورش زعفران در ولایت بامیان
کشت و پرورش زعفران در ولایت بامیان

ادامه توسعه کشت زعفران در افغانستان، تجربه کشت این گیاه پُرسود در ولایت کوهستانی بامیان نتیجه خوبی در پی داشته است.

در حال حاضر زعفران در بامیان به‌دلیل سردی هوای این منطقه، در داخل خانه‌های سبز کشت می‌شود. اداره زراعت و یک شرکت چینی از کشت و توسعه زعفران در بامیان حمایت می‌کنند.

کشت زعفران در ‌بامیان از دو سال به‌این‌سو رایج شده است. کشاورزان آن را ابتدا در قفسه‌های چوبی در داخل خانه کشت می‌کنند و پس از آن به زمین‌های زراعتی می‌برند.
به دلیل سردی هوای بامیان، همه محصولات زراعتی در این ولایت یک فصله‌ است، اما کشت زعفران زمینه دوفصله و حتٰی ‌سه‌فصله شدن زراعت را در این ولایت فراهم کرده است.
رضا مطهری، دهقان زعفران‌کار بامیانی به رادیو آزادی گفت: "در بامیان زعفران را یک‌بار در زمین کشت می‌کنیم، از خاطر پیازش. بعد آن‌ را در اتاق کشت می‌کنم و گل آن را در اتاق جمع‌آوری می‌کنیم. ما فعلاً دوبار از زعفران حاصل می‌گریم و یکبار از کچالو، در طول دوازده ماه از زمین سه بار حاصل می‌گریم."

کشت و پرورش زعفران در ولایت بامیان
کشت و پرورش زعفران در ولایت بامیان

شریفه حسینی، یکی دیگر از زعفران‌کاران بامیانی می‌گوید که با استفاده از این روش توانسته از اتاق ۶×۳ به اندازه یک جریب زمین زعفران برداشت کند. او می‌افزاید که ترویج کشت زعفران در بامیان می‌تواند زمینه خوبی اشتغال‌زایی و کمک اقتصادی برای بانوان این ولایت باشد.
او افزود:"به‌اندازه نصفش درآمد شوهرم قیمت زعفران من شده. من از پول آن می‌توانم در زمینه تحصیل فرزندانم استفاده کنم. کمک اقتصادی برای خانواده خود باشم. برای خانم‌ها خیلی کار مناسب است، به‌خاطری که سنگین نیست. هر خانم می‌تواند زعفران را داخل اتاق کشت کند و حاصلش را بگیرد."

در همین حال، شماری از دهقانان بامیانی می‌گویند قیمت زعفران بامیان به‌دلیل کیفیت خوب آن در حال افزایش است.
در حال حاضر مشکل اصلی زعفران‌کاران بامیانی، نداشتن تجربه کافی در کشت و برداشت محصول زعفران است. آن‌ها انتظار دارند که اداره زراعت زمینه آموزش دهقانان را فراهم کند.
عبدالوهاب محمدی، رئیس زراعت و مالداری بامیان به رادیو آزادی گفت: "کشت زعفران در بامیان نتیجه‌بخش بوده. زعفران در بامیان به دو شیوه‌ای معمولی و گلخانه‌ای کشت می‌شود."

کشت و پرورش زعفران در بامیان
کشت و پرورش زعفران در بامیان

آقای محمدی می‌افزاید که روش کشت گلخانه‌ای مطابق معیارهای شرکت چینی است که این نوع زعفران با ارزش بیشتر به‌فروش می‌رسد.

او افزود: "‌درسال گذشته هر کیلو زعفران بامیان ۹۰ هزار افغانی به فروش می‌رسید، اما امسال هر کیلو زعفران به ارزش ۱۱۰ هزار افغانی به‌فروش رسیده است. در حالی‌که هر کیلو زعفران دیگر ولایات ۴۰ تا ۵۰ هزار افغانی به‌فروش می‌رسد. در داخل گلخانه تنها از آب و بخار استفاده می‌کنیم هیچگونه خاک استفاده نمیشه، در آنجا درجه حرارت و رطوبت کنترول می‌شود. در زمین باز تنها خاک است و هوای طبیعی..."

کشت و پرورش زعفران در ولایت بامیان
کشت و پرورش زعفران در ولایت بامیان

آقای محمدی می‌گوید که تا حال ۳۰ دهقان آموزش دیده‌اند. این دهقانان پارسال ۵ کیلو گرام زعفران درجه یک برداشت کردند. امسال آنها امیدوار هستند که محصول بیشتری به دست آورند.
مسئولان اداره زراعت بامیان انتظار دارند که با ترویج و توسعه کشت زعفران در این ولایت، درآمد کشاورزان تا چند برابر افزایش یابد.

XS
SM
MD
LG