لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۵

قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در بغداد کشته شد


قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسدران انقلاب اسلامی ایران
قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسدران انقلاب اسلامی ایران

جنرال قاسم سلیمانی فرمانده پرقدرت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در نتیجۀ یک حملۀ هوایی نیروهای امریکایی صبح امروز جمعه (۱۳ جدی) در بغداد کشته شد.

این رویداد می‌تواند، زمینه را برای تنش بیشتر بین واشنگتن و تهران و اقدام تلافی جویانۀ ایران هموار سازد.

مقامات امریکایی و ایران کشته شدن جنرال قاسم سلیمانی را تأیید کرده اند. آقای سلیمانی در اثر حملۀ هوایی کشته شد که صبح وقت امروز جمعه در میدان هوایی بغداد بر دو موتر صورت گرفت. بعد از این حمله، فوراً قیمت نفت چهار درصد افزایش یافته است.

پنتاگون با تأیید خبر کشته شدن جنرال قاسم سلیمانی گفته است، رئیس جمهور دونالد ترمپ صبح روز پنجشنبه به این حمله هوایی اجازه داده بود.

در یک اعلامیۀ اردوی امریکا گفته شده است: "به منظور حفاظت از پرسونل امریکایی، به دستور رئیس جمهور، اردوی امریکا به از بین بردن قاسم سلیمانی اقدام کرد. او فرمانده نیروی قدس بود که ایالات متحده آن را به حیث یک سازمان تروریستی خارجی می‌شناسد."

تلویزیون دولتی عراق از قول منابع ملیشه‌های حشدالشعبی که از ایران حمایت می‌کنند، گفته است، در نتیجۀ این حمله هوایی ابومهدی المهندس معاون این گروه ملیشه نیز کشته شده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در یک اعلامیه، کشته شدن جنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس این سپاه و ابومهدی المهندس را تأیید کرده است.

تلویزیون دولتی ایران از قول سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته، این افراد در نزدیک میدان هوایی بغداد توسط یک هلیکوپتر امریکایی کشته شدند، اما از ارایه جزئیات بیشتر خودداری کرده است.

براساس گزارش‌های تأیید ناشده یک عضو ملیشه‌های لبنان نیز در این حمله کشته شده است.

یک گروه پارلمانی بغداد که از ایران طرفداری می‌کند گفته است، پنج تن و "دو مهمان مهم" در منطقۀ نزدیک به میدان هوایی بین‌المللی بغداد در نتیجۀ حملۀ هوایی بر موترهای حامل آن‌ها، کشته شده اند.

جنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که بازوی نیرومند ایران در خارج این کشور محسوب می‌شد. نیروی قدس در فهرست تروریستان خارجی ایالات متحدۀ امریکا شامل است. این نیرو در حمایت و آموزش ملیشه‌های طرفدار ایران در شرق میانه نقش گسترده دارد.

حمله هوایی بر جنرال قاسم سلیمانی در حالی صورت گرفت که اخیراً در برابر سفارت امریکا در بغداد، حامیان گروهای شبه نظامی مورد حمایت ایران تظاهرات را انجام دادند.

معترضان در عقب دیوار سفارت امریکا در بغداد
معترضان در عقب دیوار سفارت امریکا در بغداد

تظاهر کنندگان بعد از حمله به سفارت امریکا در بغداد و گردهمایی دو روزه در نزدیک محوطۀ این سفارت، منطقه را ترک کردند.

این تظاهرات بر ضد حملات (۲۹ دسمبر) نیروهای امریکایی بر مواضع ملیشه‌های شیعه کتایب حزب الله در عراق و سوریه، صورت گرفت که در نتیجه آن حداقل ۲۵ تن از ملیشه هایی کشته شدند که توسط ایران حمایت می‌شوند.

امریکا، تهران را به سازماندهی این تظاهرات متهم نموده، به اقدامات تلافی جویانه تهدید کرده بود.

XS
SM
MD
LG