لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۸

برفباری در افغانستان و اقدامات حکومت برای رسیدگی در مناطق آسیب پذیر


آرشیف، برفباری در ولایت غزنی
آرشیف، برفباری در ولایت غزنی

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان می‌گوید که برفباری در ولایت‌های مرکزی الی عصر امروز جمعه ادامه خواهد داشت.

احمد تمیم عظیمی سخنگوی این وزارت دیشب به رادیو آزادی گفت که از روز چهارشنبه به این سو ده ولایت کشور گواه ریزش برف هستند.

عظیمی افزود: "در ولایت‌های لوگر، پروان، کاپیسا، میدان وردک، کابل، بامیان و دایکندی برفباری بیشتر است و شاهد مسدود شدن راه‌های مواصلاتی هم بودیم مانند سالنگ‌ها که مسیر راه مسدود بود و خوشبختانه در هماهنگی با ادارۀ حفظ و مراقبت سالنگ‌ها توانستیم که این مسیر را باز کنیم. در جریان این دو روز برفباری شاهد تلفات انسانی نبودیم. کوتل قناق و شیبر برای دو ساعت مسدود شده بود ولی همکاران ولایتی ما در هماهنگی با ریاست ترانسپورت راه را باز کردند."

او در ادامه گفت که احتمال افزایش برفباری و گسترش آن به ولایت‌های جنوب، جنوبغرب و شمال، شمالشرق وجود دارد.

باشندگان کابل از اولین برف زمستان امسال استقبال کرده می‌گویند که برفباری، آلودگی هوا را در پایتخت کابل کاهش داده است.

اين در حالی است که اخیراً میزان آلودگی هوای شهر کابل خيلى افزایش يافت و دود غلیظ فضای شهر را پوشانده بود.

به دنبال افزایش نگرانی در این باره، مقام‌ها دست به کار شدند و یک سلسله اقدامات را روی دست گرفتند.

ریزش برف در برخی مناطق افغانستان زندگی را برای مردم دشوار می‌سازد زیرا در اثر برف باری شماری از راه‌های مواصلاتی مسدود می‌شوند.

اما وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که تدابیر در زمینۀ بازگشایی راه‌ها در فصل زمستان اتخاذ شده و این بخشی از پلان زمستانی است.

سخنگوی این وزارت گفت که به اساس این پلان روند توزیع کمک‌های غذایی و غیرغذایی به ۶۹ هزار خانوادۀ بی‌جا شده در کشور ادامه دارد.

طلب‌الدین قادری معاون شورای ولایتی بدخشان است.

آرشیف، بارش برف در شهر کابل
آرشیف، بارش برف در شهر کابل

او از فعالیت ادارۀ مبارزه با حوادث در این ولایت در راستای رساندن کمک‌های زمستانی به نیازمندان راضی نیست.

قادری دیشب به رادیو آزادی گفت که به دلیل بسته بودن راه‌های مواصلاتی شماری از ولسوالی‌های بدخشان، این کمک‌ها در دسترس نیازمندان قرار نگرفته است: "ریاست مبارزه با حوادث بدخشان مواد را به موقع در فصل گرما به ولسوالی‌هایی‌که راه‌های‌شان در زمستان مسدود می‌شوند انتقال نمی‌دهد. با والی صاحب و رئیس احیا و انکشاف دهات به ولسوالی شغنان رفته بودم و این چشم دید خودم است که در آنجا تعداد ۹۰ خانواده بودند که از شیوه بیجا شده بودند. به آن‌ها وعده توزیع مواد داده شد اما زمانیکه به فیض آباد آمدیم نتوانستند که مواد را برای شان انتقال بدهند چون مسیر مسدود است و از طریق مسیر وردوج طالبان ممانعت می‌کنند. کُندکاری‌ها وجود دارد ولی آرزو داریم که دولت توجه کند."

ادارۀ مبارزه با حوادث ولایت بدخشان هنوز در این باره چیزی نگفته است.

با فرا رسیدن فصل زمستان نگرانی‌ها در خصوص وضعیت ناگوار خانواده‌های نیازمند در افغانستان افزایش می‌یابد.

مقام‌های افغان همه ساله از پلان و اقدامات برای رساندن کمک‌ها به خانواده‌های آسیب پذیر و نیازمند در این کشور سخن می‌گویند اما انتقاد‌های وجود دارد که در این راستا گام‌های عملی و به موقع ، برداشته نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG