لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۲

'کارخانه‌های تولید مواد مخدر طالبان در غزنی از بین برده شد'


پولیس خاص مبارزه علیه مواد مخدر وزارت داخله به همکاری قوای هوایی افغان در روزهای اخیر سه عملیات را بر کارخانه های تولید مواد مخدر در غزنی انجام دادند، که در نتیجه آن ۲۵۷ تُن چرس خام و ۵۶۷ کیلوگرام چرس پخته را از این کارخانه ها بدست آورد.

عارف نوری سخنگوی والی غزنی به رادیو آزادی گفت، این کارخانه‌ها در اختیار طالبان مسلح بود و هنگام عملیات نیروهای افغان، طالبان مسلح در برابر این نیروها مقاومت کردند که در نتیجه ۲۷ تن از افراد گروه طالبان کشته و کارخانه های مذکور تخریب شد.

او گفت: "به اساس تشویق مخالفان مسلح دولت در بعضی مناطق ولسوالی‌های ده یک، قره باغ و آب بند ولایت غزنی در جریان امسال بنگ کاشته شده بود و زمانی که دهاقین محصول برداری کردند، چندین عملیات را بر کارخانه‌های تولید مواد مخدر انجام دادیم و به شمول چرس خام، چرسی که پروسس شده بود نیز به دست نیروهای افغان افتاد. در جریان این عملیات ۲۷ تن از مخالفین مسلح دولت که سرگرم تولید مواد مخدر در این کارخانه های چرس بودند، کشته شدند."

آقای نوری افزود که طالبان در آغاز سال به دهاقین اطمینان داده بودند که اگر بنگ کشت کنند، در کنار تامین امنیت کشت زارهای بنگ آنان، تمامی حاصلات آن را با قیمت بلند خریداری خواهند کرد.

غزنی از جمله ولایاتی است که بر بنیاد گزارش دولت افغانستان و اداره مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، تا سال ۲۰۱۷ میلادی کشت کوکنار و بنگ در آن صفر بود، به همین دلیل هر سال یک میلیون دالر بودجه تشویقی دریافت می‌کرد.

امان الله کامرانی معاون شورای ولایتی غزنی به رادیو آزادی گفت، در کنار ایجاد کارخانه های تولید مواد مخدر از سوی طالبان در غزنی، این گروه برخی ولسوالی‌ها را نا امن ساخته و از آن مسیر مواد مخدر از ولایات همجوار به هلمند قاچاق می‌شود.

او افزود: "از دو سال به این سو در غزنی به پیمانه زیاد بنگ کشت می‌شود و طالبان برای کشت آن زمینه را فراهم ساخته اند. طالبان خود نیز مواد مخدر را قاچاق می‌کنند و در مناطق ناامن، طالبان امنیت کاروان های قاچاق مواد مخدر را می‌گیرند و منفعت آن نیز به طالبان می‌رسد. زیرا این مواد اکثراً از ننگرهار نیز آورده می‌شود و از طریق ولسوالی‌های ناامن غزنی به هلمند قاچاق می‌شود."

متهم شدن طالبان به زمینه سازی به کشت و تولید مواد مخدر و رهبری قاچاق آن در غزنی در حال است که پیش از این سخنگوی این گروه با فرستادن پیام کتبی به رادیو آزادی، دست داشتن جنگجویان طالبان را در کار و بار موادمخدر رد کرده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:40 0:00
لینک مستقیم


XS
SM
MD
LG