لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۴

هشت صبح: افغانستان باید سیاستی در پیش گیرد که بی‌طرفانه باشد


برخی از روزنامه‌های چاپ کابل
برخی از روزنامه‌های چاپ کابل
  • ویسا

روزنامه ویسا واکنش‌های بین‌المللی به‌کشته شدن قاسم سلیمانی، از مهم‌ترین فرماندهان نظامی ایران را در سرمقاله خود بررسی کرده است.

روزنامه افزوده که استراتژی امریکا همین است. به نظر روزنامه، آمریکا ظاهراً در عراق رسماً فعالیت نظامی ندارد، اما در واقع دیده می‌شود که در این کشور و همچنین در سوریه عملیات نظامی اجرا می‌کند. به باور نویسنده، واکنش‌های منطقه و افغانستان بیانگر نگرانی‌ آنها از این وضعیت است.

سرمقاله‌نویس ویسا معتقد است که چنین حملات بدون پاسخ نخواهد ماند، اما به نظر نویسنده، قربانیان این رویدادها مردمانی مانند مردم افغانستان، سوریه و عراق هستند – کشورهایی که امریکا در آنها پایگاه نظامی دارد.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود تأکید کرده که با کشته شدن قاسم سلیمانی، حکومت افغانستان واکنش بی‌طرفانه داشته باشد.

سرمقاله روزنامه افزوده در حالی‌که بحران میان قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای و جهانی روبه‌افزایش است، کابل تحت فشار طرف‌های مختلف قرار می‌گیرد تا در کنار یکی از آنها قرار گیرد، اما افغانستان باید سیاستی در پیش گیرد که بی‌طرفانه باشد و طرف هیچ‌یک از آنها را نگیرد.

سرمقاله‌نویس هشت صبح همچنین افزوده که ایران همسایه افغانستان و امریکا همکار استراتژیک و بزرگ‌ترین حامی مالی افغانستان است و در چنین شرایط افغانستان به‌جز بی‌طرفی دیگر راهی ندارد.

  • هیواد

اما روزنامه هیواد در سرمقاله خود خواهان توقف مذاکرات صلح بین نمایندگان امریکا و گروه طالبان در قطر شده است.

سرمقاله‌نویس افزوده که مذاکرات صلح زلمی خلیل‌زاد، نماینده وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان با نمایندگان گروه طالبان در قطر نتوانست باعث تأمین صلح در افغانستان شود، بلکه گفتگوهای قطر از دید تمام رسانه‌ها، ارگان‌های حقوق بشر، سازمان ملل و حتٰی از مردم افغانستان و امریکا هم "پنهان" نگهداشته شده است.

در سرمقاله همچنین آمده که حالا طالبان می‌گویند با حضور نیروهای خارجی در افغانستان آتش‌بس نمی‌کنند اما پیش از این بر امریکا فشار آورده بودند که ۵ هزار زندانی آنان از زندان‌های افغانستان آزاد شوند.

به باور سرمقاله‌نویس، در واقعیت نشست قطر برای صلح نه‌بلکه بخاطر چانه زدن با امریکا برای تأمین منافع و حمایت شان است و نماینده‌های طالبان نمی‌توانند برای آتش‌بس و صلح لحظه شماری کنند.

XS
SM
MD
LG