لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۵

اندیا تودی: 'گمان می‌رفت خامنه‌ای، سلیمانی را به‌عنوان جانشین‌اش آماده سازد'


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • تایم

مجله تایم می‌نویسد، قاسم سلیمانی هژده سال پیش، از حملات امریکا علیه طالبان حمایت می‌کرد، زیرا این گروه برای ایران به‌عنوان یک تهدید دایمی شمرده می‌شد. اما سپس به نوشتۀ مجله سلیمانی به‌دشمن امریکا مبدل گشت.

در ادامه آمده است، قاسم سلیمانی کسی نبود که خودش را پنهان کند.

در مطلب مجلۀ تایم به پیام سلیمانی که در سال ۲۰۰۸ به‌جنرال دیوید پیترویس فرمانده ارشد امریکایی فرستاد، اشاره شده که نوشته بود: "من قاسم سلیمانی استم و پالیسی‌های ایران را در عراق، سوریه، لبنان، غزه و افغانستان کنترول می‌کنم."

سلیمانی مسایل خارجی و پالیسی‌های سپاه پاسداران انقلاب ایران را طرح می‌کرد و با گروه‌های مختلف ملیشه و شعیه مذهب ارتباط داشت.

بر اساس گزارش‌ها، او در میان لشکر فاطمیون سپاۀ قدس، هزاران تن از شهروندان افغانستان را از طریق ایران به سوریه فرستاده بود تا جنگ نیابتی‌اش را در آنجا پیش ببرد.

  • اندیا تودی

روزنامۀ اندیا تودی می‌نویسد، قاسم سلیمانی، معلومات دقیق استخباراتی را در مورد جنگجویان طالبان، با ایالات متحدۀ امریکا شریک ساخته بود.

به نوشتۀ روزنامه، در آن هنگام ایالات متحده به معلومات استخباراتی نیاز داشت تا طالبان را شکست دهد و در افغانستان حکومت غیرنظامی را به‌میان آورد.

در ادامه آمده است، پس از رویداد‌های سال ۲۰۰۱ میلادی، قاسم سلیمانی در یک فرصت زود، با امریکا اعلام دشمنی کرد.

اندیا تودی می‌نویسد، گمان می‌رفت آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران، قاسم سلیمانی را به‌عنوان جانشین‌اش آماده سازد.

خامنه‌ای حالا به‌کشته شدن سلیمانی واکنش خشم‌گینانه ابراز کرده و از "انتقام سخت" در برابر امریکا سخن گفته است.

  • هافنگتن پُست

روزنامۀ امریکایی هافنگتن پُست به‌سفر دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده به‌افغانستان تمرکز کرده و نوشته است، این سفر در اواخر ماه نومبر بیش از پنج میلیون دالر برای مالیه دهنده‌گان امریکا هزینه برداشت.

به نوشتۀ روزنامه، ترمپ به‌همراهی دو طیارۀ دیگر از فلوریدا به بگرام رفت تا در مراسم شکرگزاری با سربازان امریکایی اشتراک کند.

بر اساس یافته‌های هافنگتن پُست، این سفر سی‌و‌شش ساعته، پنج اعشاریه سه میلیون دالر هزینه برداشت زیرا دونالد ترمپ به‌عوض واشنگتن از فلوریدا به‌سوی افغانستان پرواز کرد.

در ادامه آمده که در تمامی روز بیست و هشتم نومبر، ترمپ برای دو ساعت در بگرام ماند و سپس روانۀ جرمنی شد و از آنجا به‌امریکا باز گشت. آمدن چندین طیاره با امکانات و مصارف زیاد، از سوی شمار از مخالفین ترمپ مورد نقد قرار گرفته است.

رئیس جمهور ایالات متحده در این سفر پنج میلیون دالری‌اش، در میان نظامیان امریکایی در بگرام از آماده‌گی طالبان برای توافق آتش‌بس خبر داد. اما تا حالا که بیش از یک ماه از این سفر می‌گذرد، نشانه‌ای از توافق ملاحظه نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG