لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۲

دانش: 'امیدوارم تنش‌های ایران و امریکا بر روند صلح تاثیر منفی نگذارد'


سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان

پس از آنکه امریکا قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس ایران را صبح روز جمعه در میدان هوایی عراق هدف قرار داد، حکومت افغانستان نسبت به وخیم شدن اوضاع در منطقه اظهار نگرانی کرد.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در نشستی به‌مناسبت شانزدهمین سالروز تصویب قانون اساسی افغانستان اظهار امیدواری کرد که تنش‌ها میان ایران و امریکا بر روند صلح افغانستان تاثیر منفی نگذارد.

او گفت: "بدون شک هرنوع برخورد خشن و خارج از قواعد بین‌المللی درهرشرایطی بروخامت اوضاع می‌افزاید و ما را درمنطقه جهان از صلح‌وثبات به‌دورساخته و مشکلات را بیشتر می‌سازد، ما امیدواریم که تحولات منطقه بر کشورما تاثیرمنفی نگذارد و پروسه صلح افغانستان را متاثرنسازد"

آقای دانش مردم کشورش خواست که تحولات منطقه را در پیوند به کشتن قاسم سلیمانی و تنش‌ها میان امریکا و ایران با احترام گذاشتن به آزادی بیان و توجه به‌منافع ملی کشور در نظر داشته باشند.

با این حال، محمدعلم ایزدیار، معاون مشرانو جرگه در صحبت با رادیوآزادی ابراز نگرانی کرد و گفت ممکن است گروه‌های تروریستی از وضعیت به وجود آمده استفاده کنند.

محمدعلم ایزدیار، معاون مشرانو جرگه
محمدعلم ایزدیار، معاون مشرانو جرگه

او افزود: "بدون شک هرتنش که درمنطقه رخ بدهد بخصوص میان امریکا و جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه این بالای اوضاع افغانستان از جهات متخلف سیاسی‌، اقتصادی و امنیتی تاثیرمنفی گذاشته می‌تواند‌، گروه‌های دهشت‌افگن از این وضعیت در افغانستان نفع می‌برند."

آقای ایزدیار از موضع‌گیری ریاست جمهوری در پیوند به‌کشته شدن قاسم سلیمانی و تنش‌ها میان ایران و امریکا استقبال کرد.

ریاست جمهوری در اعلامیه‌ای گفته است که از خاک افغانستان علیه هیچ کشور همسایه استفاده نخواهد شد.

مایک پمپیو، وزیر خارجه امریکا درباره کشته شدن قاسم سلیمانی با محمداشرف، رئیس جمهوری افغانستان صحبت تلفونی کرده است.

آقای غنی در صفحه توییترش نوشته که در گفتگو با آقای پمپیو تاکید کرده است که از خاک افغانستان برضد کشورسومی استفاده نشود.

اما مایک پمپیو وزیرخارجه امریکا در صفحه توییترش نوشته که فعالیت‌های حکومت ایران بی‌ثباتی را در تمام منطقه به‌وجود می‌آورد و امریکا مردم و منافعش را محفوظ نگه می‌دارد.

XS
SM
MD
LG