لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

حقوق بشر افغانستان: تلفات غیرنظامیان ۸.۳۶ درصد افزایش یافته است


آرشیف
آرشیف

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که گزارش شش ماهه اخیر این کمیسیون نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان ۸.۳۶ درصد افزایش یافته است.

شکرالله مشکور، منشی این کمیسیون روز شنبه به رادیوی آزادی با اظهار نگرانی از این موضوع، گفت که طرف‌های درگیر جنگ افغانستان باید برای برقراری آتش‌بس و پایان جنگ تلاش بیشتری به‌خرج دهند.

او افزود: "کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در بارۀ تلفات ملکی سخت نگران است. از طرف‌های جنگ می‌خواهد که در جریان جنگ به موضوع حقوق بشردوستانه توجۀ جدی کنند. آنان در پیوند به حفاظت از جان غیرنظامیان و کرامت انسانی مسئولیت دارند. همچنان تقاضای ما این است که هر چقدر امکان دارد، آتش‌بس کنند."

شکرالله مشکور، منشی کمیسیون حقوق بشر افغانستان
شکرالله مشکور، منشی کمیسیون حقوق بشر افغانستان

به گفتۀ آقای مشکور، به هدف امتیازگیری در جریان گفت‌وگوهای صلح، جنگ پیچیده شده است و به شهرها انتقال یافته است.

این در حالی است که وزارت امور داخلۀ افغانستان به تاز‌گی گفته که در اثر حملات انتحاری، بمب‌گذاری و جنگ‌های چریکی گروه طالبان در سال ۲۰۱۹ / ۲۲۱۹ غیرنظامی کشته شده‌اند.

مروه امینی، معاون سخنگوی این وزارت به رادیوی آزادی گفت که در این حملات ۵۱۷۲ غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در پیامی که به رادیوی آزادی فرستاده، این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید که در نتیجۀ حملایت نیروهای امنیتی افغانستان و ماموریت حمایت قاطع در جریان سال ۲۰۱۹ شمار بیشتر غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

حدود یک ماه قبل نیز دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر گزارشی بیشتر تلفات غیرنظامیان را به‌گروه‌های مسلح از جمله طالبان نسبت داده بود.

این دفتر پیش از این در گزارش‌هایش نیروهای امنیتی افغانستان و نیروهای خارجی را نیز مسئول تلفات غیرنظامیان دانسته بود.

در همین حال شماری از آگاهان نظامی نیز از عدم توجۀ طرف‌های جنگ به‌جان غیرنظامیان انتقاد می‌کنند.

باری عارض، کارشناس نظامی به رادیوی آزادی گفت: "توجه به جان غیرنظامیان در جریان جنگ حکم کنوانسیون‌ها و تصمیم‌های جهانی است. هر کسی که جنگ می‌کند، باید به موضوع حفاظت از جان غیرنظامیان توجه کند. جنگ افغانستان طولانی شده است. متاسفانه طرف‌های دخیل در این جنگ مرتکب جنایات جنگی شده‌اند."

براساس اعلام وزارت داخلۀ افغانستان، در سال گذشته میلادی، ماه آگست خونین‌ترین ماه برای غیرنظامیان بوده که در جریان آن، ۳۰۲ غیرنظامی کشته و ۷۶۲ تن دیگر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG