لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

تبصره برخی روزنامه‌ها در مورد موضع‌گیری کابل در قبال قتل سلیمانی


در سومین روز کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در عراق، روزنامه‌های چاپ امروز کابل همچنان به بررسی پیامدها و ابعاد منطقه‌ای این موضوع پرداخته‌اند.

  • هشت صبح

هشت صبح در سرمقاله خود موضع‌گیری ریاست جمهوری افغانستان در مورد کشته شدن جنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را اصولی و مبتنی بر اصل سیاست بی‌طرفی افغانستان دانسته است.

سرمقاله‌نویس روزنامه تأکید کرده که حکومت افغانستان باید اجازه ندهد که تنش‌های منطقه و جهانی بر وضعیت این کشور تاثیر منفی بگذارد.

هشت صبح افزوده که دستگاه دیپلوماسی و مجموع دولت افغانستان باید تلاش کند تا کشور را از منازعات منطقه‌ای و جهانی دور نگهدارد. به نوشته روزنامه، افغانستان هیچ‌گاه اجازه نداده است که از قلمروش علیه همسایه‌ها استفاده شود.

اما نویسنده سرمقاله همچنین این نگرانی را مطرح کرده که نکند نیروهای اطلاعاتی و استخباراتی ایران، ‌پاسخ قتل سلیمانی را با حمایت از حمله‌های تروریستی به اهداف امریکایی در افغانستان دهند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در مطلبی با انتقاد از موضع‌گیری رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان در مورد کشته شدن آقای سلیمانی نوشته که یکی از این رهبران "در کنار قاتل" و دیگری "در کنار مقتول" قرار گرفته است.

این روزنامه افزوده که در اعلامیه دفتر ریاست جمهوری افغانستان تلاش شده که رضایت و خشنودی امریکا حفظ شود، اما به تعبیر نویسنده، اعلامیه دفتر ریاست اجرائیه "رنگ ایرانی" داشت. هشت صبح اما توضیح بیشتری در این مورد ارائه نکرده است.

نویسنده موضع‌گیری‌های ارگ و سپیدار را متضاد دانسته و افزوده که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در اعلامیه خود نخست امریکا را "خشنود" کرده و پس از آن با ایران همدردی کرده است. به تعبیر نویسنده در اعلامیه عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه ابتدا به کسب رضایت ایران و سپس به جلوگیری از ناخشنودی امریکا پرداخته شده است.

روزنامه معتقد است که امریکا کشوری مهم و همکار استراتژیک افغانستان است، اما ایران یکی از کشورهای تاثیر گذار در روند صلح افغانستان است.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته که قاسم سلیمانی یکی از دشمنان سرسخت امریکا و طراح برنامه‌های ایران بود. روزنامه به نقل از منابع امریکایی نوشته که سلیمانی در سوریه، عراق، افغانستان و لبنان و برخی کشورهای دیگر گروه‌های مختلف را تنظیم کرده بود تا جنگ نیابتی را به پیش ببرند.

به باور نویسنده، اینکه سلیمانی یک جنرال مهم ایرانی و طراح برنامه‌هایش بود، ممکن است که ایران تلاش کند انتقام قتل او را بگیرد. این روزنامه دولتی موضع حکومت افغانستان را درست دانسته و تأکید کرده که امریکا و ایران این مسئله را باید از طریق گفت‌وگو حل کنند.

XS
SM
MD
LG