لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۳

برشنا: مشترکان برق در غور ۱۸ میلیون افغانی بدهکارند


دفتر شرکت برشنا در ولایت غور
دفتر شرکت برشنا در ولایت غور

غور نیروگاه ثابت تولید نیروی برق ندارد، اما با روشن کردن جنراتور دیزلی در شبانه‌روز سه ساعت برق تولید می‌کند. قیمت صرفیه برق در غور کیلووات ۳۵ افغانی است.

مسئولان شرکت برشنا در غور می‌گویند مشترکان دولتی و غیر دولتی این شرکت بیش از ۱۸ میلیون افغانی بدهکارند.

محمد یاسین نورازد، آمر شرکت برشنا در غور می‌گوید که ده میلیون از این پول مربوط محلات مسکونی مردم و هشت میلیون دیگر مربوط فرماندهی پولیس و شفاخانه ولایتی غور می‌شود: "نپرداختن پول برق از سوی این افراد و ادارات ما را به رکود مالی مواجه کرده. ما فهرست این افراد و نهادها را به نهاد‌های عدلی و قضایی روان کرده‌ایم. متأسفانه ریاست عدلیه و فرماندهی این افراد و اشخاص جلب نکرد و با ما خوب همکاری نکردند."

با این حال جمعه گل یعقوبی، رئیس صحت عامه ولایت غور می‌پذیرد که اداره شفاخانه ولایتی غور سه‌نیم میلیون افغانی از شرکت برشنا بدهکار است، اما می‌گوید که این اداره در تلاش پرداخت پول برق است: "این مشکل جدی است ما قبول داریم که سه‌و نیم میلیون افغانی قرضدار هستیم و هم اکنون رهبری شفاخانه ولایتی غور به کابل هستند و این مشکل با وزیر شریک شده و قرار است تخصیص دریافت کنند و مقروضیت‌های خود را بپردازند."

پولیس غور از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد.

اما سایر بدهکاران شرکت برق می‌گویند به دلیل فقر و بالا بودن قیمت صرفیه برق، توانایی پرداخت بدهکاری خود را ندارند.

نثاراحمد و صدیق می‌گویند: "یک کیلوات برق ۴۰ روپیه تا ۵۰ افغانی است. کاش آن پول را از مصرف اصلی برق ما وضع کنند. متاسفانه، حق‌خوری می‌کنند و درست میترخوانی نمی‌کنند."

"وقتی‌که می‌آیند برای میترخوانی افرادشان درست خط‌خوان نیستند. شما ببینید ما در یک ما ۷۰۰ افغانی تحویل می‌کنیم. ماه دیگر ۱۲۰۰ افغانی تحویل می‌کنیم."

حکومت ۶ سال پیش کار بند برق پوزه لیچ را به هزینه ۱۵.۴ میلیون دالر روی رودخانه هریرود آغاز کرد، اما بعد از مدتی کار آن متوقف شد. حکومت در عوض آن پروژه ۵ میگاوات برق خورشیدی را سال گذشته در این ولایت آغاز کرد، اما با گذشت ۸ ماه می‌شود که کار آن نیز متوقف شده است.

XS
SM
MD
LG