لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

کمیسیون شکایات انتخاباتی درباره شکایات ۶ ولایت امروز تصمیم می‌گیرد


اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان
اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می‌گوید تا پایان امروز یکشنبه (۱۵ جدی) در باره شکایات انتخاباتی شش ولایت تصمیم می‌گیرد.

از آن جمله ولایت جوزجان است. پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در مورد شکایات آن تصمیم‌گیری شده است.

هر چند اعضای کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی در این مورد توضیح ندادند، اما گفتند که در باره شکایات انتخاباتی ۵ ولایت دیگر از جمله پروان، پنجشیر و بادغیس تا پایان امروز یکشنبه تصمیم‌گیری می‌شود.

اعضای این کمیسیون روز یکشنبه (۱۵ جدی) در نشستی خبری گفتند که بیشتر این شکایات مربوط به جرایم انتخاباتی است که پس از بررسی و تحقیق عاملان آن به نهادهای عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.

زهره بیان شینواری رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان
زهره بیان شینواری رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان

زهره بیان شینواری، رئیس این کمیسیون گفت کمیسیون شکایات انتخاباتی، شکایات ثبت شده را در ۱۶ دسته تقسیم کرده است:‌ "ما این ۱۶ کتگوری شکایت‌ها را بر بنیاد ماهیت به سه کتگوری تقسیم کردیم ۱۳۷۱ تخطی‌های انتخایاتی،۴۳۰۳ تخلفات انتخاباتی و ۳۲۷۲ جرایم انتخاباتی می‌باشد."

کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید براساس فقره دوم ماده ۹۳ قانون انتخابات آن عده افرادی که مرتکب جرایم انتخاباتی شده‌اند، پس از شناسایی به نهادهای عدلی و قضایی معرفی می‌شوند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی همچنین شکایات انتخاباتی را پس از تصنیف‌بندی به اساس اولویت‌ها به چهار بخش تقسیم کرده است.

براساس توضیح این کمیسیون، ۸۷۴۴ شکایت در بخش اول، ۱۳۱۸ شکایت در بخش دوم ،۲۶۷۷ شکایت در بخش سوم و ۱۰۰ شکایت دیگر در بخش چهارم قرار دارد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی از تاخیر در روند بررسی شکایات ثبت شده برخی ولایات که در آن شکایات بیشتر ثبت شده نیز سخن می‌زند.

ننگرهار، کابل، پکتیا و کندهار از جمله ولایاتی هستند که شکایات بیشتر در آن ثبت شده است.

در عین حال شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند کمیسیون شکایات انتخاباتی باید در باره دلیل تاخیر در بررسی شکایات انتخاباتی در برخی ولایات توضیح دهد.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان
یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید قانون زمان بررسی شکایات انتخاباتی را مشخص کرده و نیاز است که کمیسیون قناعت همه را فراهم کند.

آقای رشید افزود:‌ "هنوز هم وقت است در رابطه به مفاد یا ضرر کسی فیصله نشده است. کمیسیون شکایات انتخاباتی باید یک راهکار واضح تهیه کند و با تکت‌های انتخاباتی شریک سازد تا آنان فردا اعتراضی نداشته باشند و در برابر کارهای کمیسیون کدام مشکل ایجاد نکنند."

بر اساس قانون انتخابات کمیسیون شکایات انتخاباتی تا ۵ روز آینده باید کارهایش را در ولایات ختم و فیصله اش را اعلام کند.

قانون انتخابات می‌گوید اگر کسی به تصمیم‌های گرفته شده در ولایات اعتراض داشته باشند برای استیناف‌طلبی باید ظرف سه روز شکایات خود را در کابل به کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت کند.

XS
SM
MD
LG