لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

'خلیل‌زاد برای ازسرگیری گفت‌وگو با طالبان به دوحه رفته است'


زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان می‌گوید که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان به شهر دوحه، پایتخت قطر، رفته است.

سهیل شاهین این موضوع را روز یکشنبه (۱۵ جدی) به رادیو آزادی گفت.

اگر چه او توضیح بیشتری در این مورد ارائه نکرد، اما به نظر می‌رسد که هدف از این سفر، ازسرگیری مذاکرات صلح بین آقای خلیلزاد و نمایندگان گروه طالبان است.

دهمین دور مذاکرات آن‌ها ۲۳ روز پیش به روز ۲۲ قوس به گونۀ موقتی متوقف شده بود.

در آن زمان، طالبان اعلام کرده بودند که توقف این مذاکرات به درخواست آنان صورت گرفته تا با رهبری خود مشورت کنند.

پس از آن این گروه تأیید کرد که برخی نمایندگان‌شان برای مشورت به پاکستان نیز سفر کرده‌اند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

حالا سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، به رادیو آزادی می‌گوید: "مشوره تکمیل شده اما کاملاً نهایی نشده. ما منتظریم که نهایی شود و‌ توافقنامه امضا شود."

هرچند طالبان و امریکا تا حال در بارۀ زمان آغاز این مذاکرات چیزی نگفته‌اند اما برخی اعضای پیشین طالبان می‌گویند انتظار می‌رود که مذاکره میان دو طرف به زودی آغاز شود.

سید اکبر آغا یکی از اعضای پیشین طالبان به رادیو آزادی گفت ممکن است که مذاکرات آقای خلیل‌زاد و نمایندگان گروه طالبان در همین هفته آغاز شود.

سید اکبر آغا یکی از اعضای پیشین گروه طالبان
سید اکبر آغا یکی از اعضای پیشین گروه طالبان

او به رادیو آزادی گفت: "تا جایی که من خبر دارم تا پایان همین هفته مذاکرات آغاز می‌شود، هر زمانی که خلیلزاد به قطر رفته مذاکرات طی دو یا سه روز آغاز شده است، ممکن سه‌شنبه یا چهارشنبه آغاز شود."

حکومت افغانستان هم امیدوار است که مذاکرات طالبان و زلمی خلیلزاد این بار به نتیجه برسد.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح افغانستان به رادیو آزادی گفت مذاکرات امریکا و طالبان باید منجر به آغاز گفت‌وگوهای میان افغان‌ها شود.

خانم انوری افزود: "چون این دور مذاکرات تازه شروع می‌شود، باز هم نتیجه‌ای که گرفته می‌شود، بر پروسه صلح افغانستان حتماً تاثیر گذار است. توقع داریم که دو طرف به نتیجه برسند و این نتیجه منتج به مذاکرات میان افغان‌ها شود."

این در حالی است که حکومت افغانستان بارها از طالبان خواسته تا پیش از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح، آتش‌بس کند.

طالبان هرچند تا حال به این خواست حکومت پاسخ مثبت نداده، اما پیش از این در یک اعلامیه طالبان آمده است که، امریکا خواستار کاهش خشونت‌ها شده است. بر اساس این اعلامیه، طالبان در این باره با رهبری خود مشورت می‌کند.

آقای خلیل‌زاد تا حال در ده دور با نمایندگان طالبان در قطر مذاکره کرده است. هدف از این مذاکرات رسیدن دو طرف به توافق صلح است.

این مذاکرات پیش از این در ماه سپتمبر سال گذشته به دنبال حمله طالبان در منطقه شش درک کابل که در آن در کنار ده افغان، یک عسکر امریکایی نیز کشته شد، از سوی دونالد ترمپ لغو شد.

امریکا ماه گذشته این مذاکرات را از سر گرفت که پس از شش روز، به گونه موقت متوقف شد.

XS
SM
MD
LG