لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۸

۱۹ فابریکه ریگ ریشن و ۲۰ کوره خشت‌پزی در پغمان بسته شدند


دریک اقدام تازه به هدف جلوگیری از آلودگی هوا دهها شرکت ریگ ریشن و کوره خشت پزی در ولسوالی پغمان بسته شد.

مسئولان اداره ملی حفاظت محیط زیست می‌گویند که تلاش های آنان باهمکاری نهاد های مرتبط برای جلوگیری از آلودگی هوا در شهر کابل با جدیت ادامه دارد.

دراقدام تازه به این هدف ۱۹ فابریکه ریگ ریشن و ۲۰ کوره خشت‌پزی روز یکشنبه در ولسوالی پغمان ولایت کابل بسته شدند.

شاه زمان میوندی رئیس اداره ملی حفاظت محیط زیست می‌گوید که این فابریکه های ریگ ریشن و کوره های خشت‌پزی به گونه خودسر و غیر معیاری فعالیت داشتند:

او گفت: "فیصله قاطع حکومت افغانستان این است که این ریگ ریشن‌ها و کوره‌های خشت‌پزی که باعث آلودگی هوا در شهر کابل شده اند از این محل اخراج شوند. این فابریکه ها و کوره‌های خودسر تاثیرات منفی اجتماعی نیز دارند بخاطری که در ساحات رهایشی و در کنار باغ ها فعالیت دارند."

در عین حال محمد موسی رحمتی ولسوال پغمان می‌گوید که باشنده های این ولسوالی به ویژه خانواده های که در ارغندی در نزدیکی این کوره های خشت‌پزی و فابریکه های ریگ ریشن زندگی می‌کنند بارها شکایت کرده اند محیط زیست شان آلوده شده است.

به گفته او به مسئولان این فابریکه های ریگ ریشن و داش های خشت‌پزی از پیش اطلاع داده شده بود تا فعالیت شان را متوقف کنند.

در عین حال محمد طاهررضایی رئیس جیولوجی وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که برای فعالیت این کوره‌های خشت‌پزی و فابریکه های ریگ ریشن محل مناسبی درنظر گرفته می‌شود: "زمانیکه یک فعالیت در یک محل آغاز می‌شود مطابق قانون معادن برای فابریکه ها جواز داده می‌شود. ما براساس قانون معادن برای آنان جواز می‌دهیم تا در آینده این مشکل برطرف شود و برای مردم درد سر ایجاد نگردد."

اداره ملی حفاظت محیط زیست، وزارت داخله، شاروالی کابل، وزارت معادن و پترولیم و برخی نهاد های دیگر در قالب کمیسیون جلوگیری از آلودگی هوا در شهر کابل فعالیت دارند و در دو هفته گذشته اقدامات به هدف بهتر شدن هوا نیز داشته اند.

تردد وسایط نقلیه استهلاک شده، کمبود محلات سبز، جاده های خاکی، استفاده از مواد سوخت آلاینده و عدم توجه لازم باشنده های شهر کابل به محیط زیست از عوامل عمده آلودگی هوا در شهر کابل گفته می‌شود.

با بارش برف و اقدام های تازه که برای جلوگیری از آلودگی هوا در شهر کابل صورت گرفته هوای شهر کابل تا حدی بهترشده است.

XS
SM
MD
LG