لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

واشنگتن پُست: وضعیت کنونی افغانستان امیدوار کننده نیست


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست در شمارۀ اخیرش مقاله‌ای را در مورد تلاش‌های صلح و آتش‌بس و خروج سربازان امریکایی از افغانستان به‌نشر رسانده است.

روزنامه در آغاز این مقاله می‌نویسد: "۱۴ هزار سرباز امریکا نتوانستند در کرسمس و سال نو میلادی با خانواده‌های شان به‌دور میز نان شام بنشینند."

اما روزنامۀ واشنگتن پُست می‌نویسد که این سربازها ممکن در دسمبر آینده بتوانند که با خانواده‌های شان بپیوندند، اگر به‌گفتۀ نویسندۀ مقاله رهبران امریکا بتوانند، آن‌ها را از جنگ ناکام افغانستان به‌خانه‌های شان برگردانند.

واشنگتن پُست می‌نویسد، وضعیت کنونی در افغانستان امیدوار کننده نیست.

به نوشتۀ روزنامه، شورای طالبان یک هفته پیش به آتش‌بس مؤقت در افغانستان موافقه کرد تا راه آغاز مذاکرات صلح را بکشاید.

به نوشته نویسنده، اما رهبر طالبان تا کنون به این آتش‌بس موافقه نکرده و چنین به نظر نمی‌رسد که او چندان علاقه‌مندی به صلح داشته باشد.

نویسنده در استدلال خود به یک حمله اخیر در یکی از ولایت‌های شمال افغانستان اشاره می‌کند که در نتیحۀ آن ۱۷ تن از نیرو‌های دولتی کشته شدند.

نویسندۀ مقالۀ واشنگتن پُست می‌گوید، به همین دلیل انتظار برای توافق صلح صادقانه از سوی طالبان مانند انتظار برای باران در صحرا است.

  • ایندیا تودی

در حالی‌که روزنامۀ واشنگتن پُست در مطلبی در باره تلاش‌های صلح و آتش‌بس در افغانستان اشاره کرده، مجله خبری هفته‌وار ایندیا تودی در مورد ختم بیماری پولیو یا فلج کودکان در این کشور، مطلبی دارد.

مجلۀ هفته‌وار خبری اندیا تودی در این مقاله خود تحت عنوان: "افغانستان و پاکستان موفقیت کمپاین بر ضد بیماری پولیو و یا فلج اطفال را در جهان به‌مخاطره انداخته اند؛ می‌نویسد: "نمایندگان از هند، کانادا، آسترالیا، ایالات متحده، فرانسه و نیوزیلند در این اواخر در یک کنفرانس در بارۀ حفاظت از بیماری پولیو در شهر اگرۀ ایالت اوتراپرادیش هند ملاقات کردند."

مجلۀ هفته‌وار خبری اندیا تودی می‌نویسد که نمایندگان با ارائه دیدگاه‌شان در بارۀ این موضوع، کمپاین محو بیمار فلج اطفال را تا حد زیادی موفقیت‌آمیز خواندند.

اما همزمان اظهار داشتند که افغانستان و پاکستان برای موفقیت کمپاین جهانی در برابر بیمار پولیو، تهدید به شمار می‌رود.

به نوشتۀ اندیا تودی ۱۱۷ مورد بیمار پولیو در پاکستان و ۲۶ مورد در افغانستان در سال ۲۰۱۹ میلادی دیده شده‌است.

منابع که به‌مجلۀ هفته‌وار اندیا تودی گفته اند، این ویروس می‌تواند به‌بسیار آسانی به هند سرایت کند.

XS
SM
MD
LG