لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

دی هیل: امریکایی‌ها در مورد ایران، باید ۵ درس از افغانستان آموخته باشند


برخی روزنامه‌های بین‌المللی
برخی روزنامه‌های بین‌المللی
  • دی هیل

روزنامۀ دی هیل نوشته که امریکایی‌ها باید در مورد ایران، پنج درس از افغانستان آموخته باشند.

به نوشتۀ روزنامه، در حالی‌که با کشته شدن یک نظامی ارشد ایران، دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا سه‌ونیم هزار سرباز اضافی به شرق میانه می‌فرستد، بحث‌های مردمی باید روی گزارش‌های مفتش ویژۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان بچرخد.

نویسنده از عامل نخست پنج موردی که باید از جنگ افغانستان آموخته شود، اسامه بن لادن را برندۀ اصلی دانسته است.

در ادامه به نقل از مفتش ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان یا سیگار نوشته شده که کارمندان پیشین قصر سفید در سال ۲۰۱۵ گفته بودند، پس از آنکه اسامه بن لادن کشته شد، شاید در گورش خندیده باشد که ایالات متحده تا چه حد پول در افغانستان مصرف کرد.

همچنان به مصاحبۀ عمر بن لادن پسر رهبر پیشین شبکه القاعده اشاره شده که در سال ۲۰۱۰ میلادی به مجلۀ رولنگ ستون گفته بود، پدرش می‌خواست امریکا به افغانستان برود و به حدی پول مصرف کند که اقتصادش به سوی سقوط برود.

مقاله از مورد یا درس دوم به این اشاره کرده که امریکایی‌ها نمی‌دانستند چرا نیروهای‌شان به افغانستان می‌روند.

در مورد سوم آمده که حالا زمانش فرا رسیده تا امریکا به دولت‌سازی در افغانستان پایان دهد.

روزنامۀ دی هیل افزوده، از سال ۲۰۰۷ میلادی به این‌سو، فساد اداری در افغانستان به حدی رسیده که راین کراکر سفیر پیشین امریکا در کابل گفته بود، جلوگیری از فساد ناممکن به نظر می‌رسد.

دی هیل به یک گزارش روزنامۀ واشنگتن پُست هم اشاره می‌کند و به نقل از یک کارمند "یو‌اس‌ای‌آی‌دی" یا اداره انکشاف بین‌المللی امریکا می‌نویسد که همه روزه برای توزیع سه میلیون دالر به یک روستای کوچک افغانستان که خانه‌هایش خامه بودند، تلاش می‌شد.

روزنامه از چرخ تاریخ و جنگ ویتنام به‌عنوان عامل چهارم یادآوری کرده‌است، اما مطلب هیل، از نکتۀ پنجم یادآور می‌شود و می‌نویسد، شاید زمانش فرا رسیده تا به این دیوانگی، نقطه پایان برای همیشه گذاشته شود، زیرا ایالات متحده در افغانستان، بیش از دو تریلیون دالر مصرف کرده‌است.

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز به پایان ماموریت جان بس سفیر ایالات متحده در کابل توجه کرده است.

وزارت خارجۀ امریکا روز دوشنبه گفت، سفیر بس به دنبال سپری کردن دو سال مأموریت در افغانستان به صورت فوری این کشور را ترک می‌کند.

به باور نویسنده، جان بس در حالی روانۀ کشورش می‌شود که ایالات متحده بار دیگر برای توافق صلح با طالبان تلاش دارد، موافقتی که در نتیجۀ آن شاید نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شوند و در بدل آن خشونت‌های طالبان کاهش یابد.

در ادامه آمده که در جریان گفت‌وگوهای گذشته میان نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان و طالبان، جان بس در جریان قرار داشت.

روزنامه نوشته که هر دو جانب ماه گذشته در گفت‌وگوهای شان، به اعلام آتش‌بس موقت نزدیک شده بودند و با آنکه این خبر از سوی طالبان رد شد، تا هنوز معلوم نیست که چرا این اعلام به انحراف برده شد.

نیویارک تایمز در ادامه گفته که راس ویلسن به‌عنوان سرپرست سفارت امریکا روانه کابل خواهد شد و امور را در آن‌جا تا هنگام معرفی سفیر جدید ایالات متحده پیش خواهد برد.

XS
SM
MD
LG