لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۶

هشت صبح: چرا پولیس نمی‌تواند با دزدان مقابله کند؟


برخی روزنامه‌های چاپ کابل
برخی روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب‌شان را به افزایش جرایم جنایی و پروسه صلح افغانستان اختصاص داده‌اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله‌اش نوشته است که در برخی از مناطق کابل دزدان مسلح مسلط بوده و به چوروچپاول دارایی‌های مردم می‌پردازند. به‌گفته‌ این روزنامه، هرگاه کسی با آنان مقاومت کند او را می‌کشند و کسی هم پرسانش را نمی‌کند.

در سرمقاله گفته شده که پرسش مردم اینست در حالی که پولیس در حوزه‌های امنیتی از امکانات کافی برخوردار است، چرا نمی‌تواند با دزدان مقابله کند؟ آیا دزدان سلاح اتُمی دارند که پولیس از آن‌ها می‌ترسد؟

سرمقاله نویس از نهادهای عدلی و قضایی نیز انتقاد کرده و گفته است، زمانی‌که پولیس یک دزد را بازداشت می‌کند بعداً در بدل پول رها می‌شود، که این کار گراف جرایم را در کابل بالا برده‌است.

  • آرمان ملی

در سرمقاله روزنامه آرمان ملی آمده است که در شهر کابل در هر ۲۴ ساعت جرایم زیاد جنایی رخ می‌دهد که رسانه‌ای نمی‌شوند، اما مردم از آن حکایت می‌کنند.

در سرمقاله آمده است، هرگاه کسی به شفاخانه‌های کابل سر بزنید، می‌داند که از دست دزدان در کابل چه می‌گذرد.

سرمقاله نویس این پرسش را مطرح می‌کند، حالا که وضعیت در این‌جا رسیده چه باید شود؟

نویسنده به جواب سؤالش نوشته است که نهادهای امنیتی باید در مورد این بحران پاسخ بگویند و با این‌گونه موارد مسئولانه برخورد شود.

در پایان سرمقاله سفارش شده‌است که ارگان‌های امنیتی و کشفی باید به گونه جدی دست به کار شوند، ابتکار عمل را به دست گرفته و به ناامنی‌های جاری در شهر نقطه پایان بگذارند.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس در عنوان سرمقاله‌اش نوشته است: "برای کاهش جرایم باید مصلحت و فرهنگ معافیت از بین برده شود."

در ادامه سرمقاله آمده است، زمانی‌که پولیس در شهرهای بزرگ و مهم مانند کابل، ننگرهار، مزار شریف، کندهار، هرات مجرمین را بازداشت می‌کند، باید آن‌ها را به پنجه قانون بسپارد.

به اساس معلومات نویسنده، به علت فعالیت گروه‌های مسلح غیر مسئول در این شهر گراف جرایم بالا رفته و این مسئله ترس و وحشت را نزد مردم به میان آورده‌است.

برخی از روزنامه‌های دیگر در مورد پروسه صلح افغانستان تبصره کرده‌اند.

  • دنیا

عنوان سرمقاله روزنامه دنیا اینست که "تنها افغان‌ها می‌توانند که به جنجال‌های جاری در کشور نقطه پایان بگذارند."

روزنامه‌ دنیا می‌افزاید، حالا امریکا به این نتیجه رسیده‌است که نمی‌تواند برنده جنگ در افغانستان شود، امریکا آماده است که جنگ افغانستان را به پایان برساند.

در اخیر سرمقاله آمده است که حالا نیاز است تا افغان‌ها میان خود نشسته، جنگ را به پایان رسانده و برای یک آِینده بهتر و با عزت دست بکار شوند.

  • اصلاح

در سرمقاله روزنامه اصلاح تأکید شده‌است که مذاکرات صلح زمانی نتیجه خوب خواهد داد که طرف‌های درگیر به یک آتش‌بس به موافقه برسند.

XS
SM
MD
LG