لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۱

خوشبینی شورای عالی صلح افغانستان از احتمال توافق امریکا و طالبان


آرشیف، مذاکرات صلح میان هیئت امریکایی و نماینده های گروه طالبان مسلح در قطر.
آرشیف، مذاکرات صلح میان هیئت امریکایی و نماینده های گروه طالبان مسلح در قطر.

با هر سفر زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به قطر امیدواری‌ها برای تامین صلح در افغانستان بیشتر می‌شود، اما این بار امیدواری‌ها نسبت به گذشته افزایش یافته است.

سفر تازه آقای خلیلزاد به قطر در شورای عالی صلح افغانستان نیز این امیدواری را تقویت کرده که ممکن است این بار زمینه امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان فراهم شود.

عزیزالله دین‌محمد، معاون این شورا، روز سه‌شنبه (۱۷ جدی) به رادیو آزادی گفت که براساس اطلاعاتی که به دست او رسیده، گروه طالبان با کاهش خشونت‌ها موافقت می‌کند.

عزیزالله دین‌محمد، معاون شورای عالی صلح افغانستان
عزیزالله دین‌محمد، معاون شورای عالی صلح افغانستان

او افزود: "کاهش خشونت‌ها راه را برای امضای توافقنامه صلح و مذاکرات میان افغان‌ها باز می‌کند. تا حدی که من می‌دانم، اعلان رسمی آتش‌بس برای طالبان کار مشکلی خواهد بود، اما کاهش خشونت را آنان خواهند پذیرفت."

در همین حال، ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح، می‌گوید دولت افغانستان انتظار دارد که مذاکرات میان امریکا و طالبان به نتیجه نهایی برسد و توافق بین آن‌ها، خلاف منافع ملی و خواست مردم افغانستان نباشد.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، دو روز پیش برای دیدار با نمایندگان گروه طالبان به قطر رفته است.

با آن که در برخی گزارش‌ها از دیدار غیر رسمی آقای خلیلزاد و ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان، نیز سخن گفته شده، اما هنوز در مورد جزئیات آن اطلاعی در دست نیست.

امریکا در دور دهم گفت‌وگوها با گروه طالبان از این گروه خواست که پیش از امضای توافقنامه صلح آتش‌بس را بپذیرد.

نمایندگان این گروه در قطر نیز در مورد این خواست مقام‌های امریکایی با رهبری‌شان مشوره کردند، اما در مورد جزئیات آن تا اکنون ابراز نظر نکرده‌اند.

در همین حال محمدداوود کلکانی، عضو پیشین ولسی جرگه افغانستان، می‌گوید که در این دور مذاکرات میان مقام‌های امریکایی و طالبان ممکن است توافق‌نامه صلح امضا شود.

او افزود: "این بار برای امضای توافقنامه صلح زمینه مساعد می‌شود. اگر توافقنامه صلح امضا شود مذاکرات میان افغان‌ها نیز به دنبال آن آغاز خواهد شد."

مقام‌های امریکایی و گروه طالبان تا حالا در مورد دیدار زلمی خلیلزاد و عبدالغنی برادر توضیح نداده‌اند.

مقام‌های امریکایی و نمایندگان گروه طالبان از ماه اکتوبر سال ۲۰۱۸ میلادی تا حالا ده دور گفت‌وگو کرده‌اند که ۹ دور آن در قطر و یک دور دیگر در امارات متحده عربی برگزار شده است.

XS
SM
MD
LG