لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۰

نگرانی‌ها از شیوع بیماری‌های سرخکان و سینه‌وبغل در غور


آرشیف، یک بیمار مبتلا به سرخکان
آرشیف، یک بیمار مبتلا به سرخکان

شماری از ساکنان ولسوالی شهرک ولایت غور می‌گویند از یک طرف بیماری‌های سینه‌وبغل و سرخکان بین کودکان این منطقه شیوع پیدا کرده و از سوی دیگر مرکز صحی این منطقه با کمبود دوا مواجه است.

ملا فضل احمد، رئیس شورای صحی منطقه کمنج ولسوالی شهرک می‌گوید که خرابی راه‌ها، دور بودن مراکز درمانی و نبود دوای کافی باعث افزایش این امراض شده است: "صرفه، سرخکان و سینه‌وبغل به حدی زیاد است که نپرسید. مریض‌ها می‌آیند و خسته بر می‌گردند؛ بخاطری که دوا نیست که به آن‌ها داده شود. مردم هم بیچاره هستند. توان خریدن دوای بازار را هم ندارند. این کار سبب شده که اطفال زیادی مصاب شوند."

از سوی دیگر نواب دلاور، داکتر مرکز درمانی کمنج می‌گوید روزانه ۸۰ طفل مبتلا به سینه‌وبغل و سرخکان در مرکز صحی آن منطقه مراجعه می‌کنند و به گفته او این آمار دو هفته پیش بسیار کم بود.

آقای دلاور افزود که هنوز به دلیل نبود دوا چهار کودک مبتلا به سینه‌وبغل جان داده‌اند: "دوا وجود ندارد. دواهایی که است بخاطر این امراض نیست بی‌کیفیت است. اول این که طفل‌ها می‌آیند سرفه می‌کنند. ما این دواها را می‌دهیم. باز می‌روند. دفعه دیگر که می‌آیند می‌بینیم سینه‌وبغل شده یعنی بدتر شده."

با این حال، فهم دلاور معاون موسسه هماهنگی کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) که مسئولیت تهیه دوا برای مراکز صحی غور را دارد، می‌گوید که دوا به همه مراکز صحی این ولایت تهیه شده و این دواها برای شش ماه کافی است.

او گفت: "ما ادویه زمستانی را در ۹۱ مرکز صحی در غور تهیه کرده‌ایم برای شش ماه، ولی بازهم ما آماده هستیم که برای هر مرکز در هر وقتی که دوا ضرورت باشد، بفرستیم."

از سویی هم مسئولان ریاست صحت عامه ولایت غور از شیوع این امراض بی‌خبری می‌کنند و می‌گویند در صورت شیوع این امراض آنان آماده عرضه خدمات هستند.

جمعه گل یعقوبی رئیس صحت عامه ولایت غور می‌گوید: "به ما هنوز گزارش شیوع امراض سرخکان در مناطق نیامده که شناسایی شود. موضوع سرخکان یک موضوع جدی و حاد است. در صورتی که شیوع کرده باشد، ما تیم خود را برای جلوگیری می‌فرستیم."

این در حالی است که قبل از این نیز باشنده‌های ولایت غور از شیوه عرضه خدمات صحی و نبود داکتران مجرب در مراکز صحی به ویژه ولسوالی‌ها شکایت داشتند.

XS
SM
MD
LG