لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۰

پامپيو: ایران پروسۀ صلح افغانستان را صدمه می‌زند


مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

وزیر خارجۀ امریکا می‌گوید، ایران فعالانه عمل می‌کند تا پروسۀ صلح افغانستان را زیانمند سازد.

مایک پامپیو سه شنبه در یک نشست خبری در واشنگتن گفت: "ایران با استفاده از نفوذ و روابطش با طالبان و سایر گروه‌های شورشی در افغانستان، پروسۀ صلح را صدمه زده است."

در کابل وزارت دولت در امور صلح می‌گوید: "تحولات اخیر منطقه به‌ویژه کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس ایران، ایالات متحده و طالبان را برای امضای توافق‌نامه مشترک‌شان نزدیک‌تر ساخته است."

  • ایران، صدمۀ برای پروسۀ صلح

وزیر خارجۀ امریکا از ایران شدیداً انتقاد می‌کند که با گروه‌های شورشی ارتباط دارد و پروسۀ صلح افغانستان را صدمه می‌زند.

مایک پامپیو روز سه شنبه (هفده جدی) در یک نشست خبری از حمایت فعال ایران از این گروه‌ها در افغانستان خبر داده گفت: "در افغانستان زاویۀ دیگری از بحران دیده می‌شود که به‌توجه بیشتر نیاز دارد، یعنی دخالت ایران در آن‌کشور، ایران از پیوستن به اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی برای صلح خودداری کرده و به‌صورت فعال و با حمایت دوامدارش از گروه‌های شورشی، پروسۀ صلح افغانستان را نیز ضعیف ساخته است."

ایران از گذشته‌ها به‌حمایت و تمویل طالبان و گروه‌های شورشی در افغانستان و شرق میانه متهم شده بود.

مقام‌های ایرانی به‌شمول جواد ظریف وزیر خارجۀ آن‌کشور، پیش از این بار‌ها گفتند که هدف از دیدار و برقراری روابط آن‌ها با طالبان، بازگشت صلح به افغانستان است.

جواد ظریف وزیر خارجه ایران
جواد ظریف وزیر خارجه ایران
  • ارتباط دیرینۀ ایران با شورشیان

مایک پامپیو وزیر خارجۀ امریکا روز سه شنبه گفت که ایران از گذشته‌ها با گروه‌های مانند شبکه حقانی در ارتباط بوده‌است.

او افزود: "بسیاری از مردم می‌دانند که شبکه‌های نیابتی ایران در جهان عرب وجود دارند، اما رژیم ایران با طالبان و گروه‌های مرتبط با آن یعنی شبکۀ حقانی، توره بوره و گروۀ ملا داد‌الله ارتباط دارد. گرفتاری طالبان در کار‌های زشت ایران، تنها پروسه صلح افغانستان را صدمه می‌زند."

بیشتر سخنان روز سه شنبه وزیر خارجۀ امریکا به کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس ایران متمرکز بود.

سلیمانی جمعۀ گذشته در حملۀ طیاره بی‌پیلوت امریکایی در محوطۀ میدان هوایی بغداد کشته شد.

وزیر خارجۀ امریکا سه شنبه این آوازه‌ها را کاملاً بی‌اساس دانست که قاسم سلیمانی برای اجرای مأموریت دیپلوماتیک به‌عراق رفته بود.

پیش از این جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران گفت که سلیمانی برای چنین مأموریتی به بغداد رفته بود و همان هنگام کشته شد.

  • تماس غنی و اسپر

روز سه شنبه، در ادامه تحولات تازه، رئیس جمهور افغانستان با وزیر دفاع امریکا روی وضعیت امنیتی منطقه و بحران تازه میان واشنگتن و تهران صحبت تلفونی کردند.

بر اساس خبرنامۀ ارگ در این مکالمه، رئیس جمهور افغانستان به مارک اسپر وزیر دفاع امریکا گفت که زمانش فرا رسیده تا ایالات متحده و ایران در راستای تشنج‌زدایی گام بردارند. پنتاگون تا حالا در مورد این مکالمۀ تلفونی جزئیات نداده‌است.

  • پروسۀ صلح افغانستان با تحولات اخیر چه‌ می‌شود؟

وزارت دولت در امور صلح افغانستان خوشبین است که با تحولات اخیر در منطقه، توافق میان امریکا و طالبان نهایی شود.

عزیز‌الله فضلی مشاور این وزارت عصر سه شنبه به رادیو آزادی گفت: "کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس ایران، ایالات متحده و طالبان را برای امضای توافق‌نامه مشترک‌شان نزدیک‌تر ساخته است."

او افزود: "‌با کشته شدن قاسم سلیمانی، وضعیت منطقه بیشتر بحرانی شد. حالا زمینۀ بیشتر برای امریکایی‌ها و طالبان مساعد شده تا به‌یک توافق دست یابند. باور من هم همین است که کار‌های دو جانب به پایان خواهد رسید. این اقدام به خیر مردم افغانستان است. خلیل‌زاد از خیلی وقت، روی این مسئله کار کرده، اما حالا طوری به‌نظر می‌رسد که موضوع سرانجام نهایی شده‌است."

تا حالا چندین مرتبه از احتمال امضای توافق میان امریکا و طالبان سخن گفته شده، اما تا هنوز چنین سندی امضا نشده‌است.

به گزارش رسانه‌های غربی، ایالات متحده بار دیگر برای توافق صلح با طالبان تلاش دارد، موافقتی‌که در نتیجۀ آن، شاید بخشی از نیرو‌های امریکایی از افغانستان خارج شوند و در بدل آن خشونت‌های طالبان کاهش یابد.

اما تعریف واضح از کاهش خشونت‌ها ارائه نشده که تنها پایان حملات و جنگ‌ها در برابر امریکایی‌ها در افغانستان را در بر می‌گیرد یا این کاهش، آتش‌بس و قطع حملات بر نیرو ها و غیر نظامیان افغان را نیز به همراه می‌داشته باشد؟

XS
SM
MD
LG