لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۴

مقام‌ها: ۱۱۶ هزار کودک در فراه از آموزش محروم مانده‌اند


مقام‌های محلی در ولایت فراه در غرب افغانستان می‌گویند که جنگ، فقر و محدودیت‌ های فرهنگی باعث محرومیت بیش از هفتاد هزار دختر از آموزش شده که ۶۶ درصد کل کودکان محروم از آموزش در این ولایت را تشکیل می‌دهند.

مسئولان اداره معارف ولایت فراه جنگ و حضور گسترده جنگجویان گروه طالبان در مناطق روستایی این ولایت را از عوامل اصلی محرومیت دختران از آموزش می‌دانند.

محمدصادق حلیمی، سرپرست اداره معارف فراه به رادیو آزادی گفت از ۱۱۶ هزار کودک محروم از آموزش در این ولایت، ۷۶ هزار آن‌ها را دختران و ۴۰ هزار دیگر را پسران تشکیل می‌دهند.

او گفت: "اکثریت مناطق ولسوالی‌های فراه در تصرف طالبان است. وضعیتی که در ولسوالی‌ها حاکم است، دختران و فرزندان آن‌ها را اجازه نمی‌دهند که شامل مکتب شود. رهبری معارف از مخالفین مسلح دولت می‌خواهند که فرزندان این وطن که همانا آینده‌سازان کشور هستند، اجازه دهند که درس و تعلیم کسب کنند."

مریم که در اثر جنگ از ولسوالی بالابلوک به شهر فراه پناه آورده است به رادیو آزادی گفت: "اطفالم در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند. تمام روز مصروف جمع‌آوری آشغال هستند. از دولت می‌خواهم که اولین کار را برای کسب سواد اطفالم انجام دهد تا آینده‌شان از این بهتر شود. ما واقعاً به کمک دولت نیاز داریم"

شهلا ابوبکر، عضو شورای ولایتی فراه می‌گوید حضور گسترده گروه‌های شورشی مانع رفتن دختران به مکاتب شده است: "ولسوالی‌های فراه بیشتر در نزد طالبان مسلح است. مکاتب در ولسوالی‌ها بسته است و بیشتر باشندگان این ولایت مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده اند. اطفال و دخترانی که به شهر آمده نیز از فراگیری علم و دانش بی‌بهره هستند."

محدودیت‌های فرهنگی، کمبود امکانات لازم در مکاتب و کمبود معلم، از دیگر چالش‌ها بر سر راه آموزش کودکان در ولایت فراه اند. در برخی مناطق این ولایت اصلاً هیچ مکتبی فعال نیست.

در حال حاضر بیش از ۱۴۰ هزار دانش آموز در فراه مصروف فراگیری آموزش اند.

گزارش: حفیظ نورزاد

XS
SM
MD
LG