لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۴

افزایش علاقمندی زنان به رانندگی در هرات


افزایش زنان راننده در ولایت هرات. Jan.08.2020
افزایش زنان راننده در ولایت هرات. Jan.08.2020

با وجود فشار و محدودیت‌ها علیه رانندگی زنان، شمار رانندگان زن در شهر هرات در غرب افغانستان در حال افزایش است.

در افغانستان در برابر رانندگی زنان محدودیت قانونی وجود ندارد، اما در جامعه سنتی این کشور حمایت از رانندگی زنان بسیار کم است. فعالان حقوق زن می‌گویند دست از مبارزه بر نخواهند داشت.

علاقمندی زنان برای شرکت در دوره‌های آموزش رانندگی در هرات افزایش یافته است. زهره رادمنش، از زنان راننده در هرات است. او با عبور از موانع سنتی، عزمش را برای گرفتن جواز رانندگی جزم کرده است. خانم رادمنش معتقد است که موانع سنتی در جامعه در حال کاهش است: "اوایل زنان‌ [راننده] کمتر بود حالی بیشتر شده. من فکر می‌کنم که دید آقایان بهتر شده اگر مزاحمت‌ها کمتر باشد زنان می‌توانند بهتر در این پروسه اشتراک کنند."

جمیله جامی برای نشستن پشت فرمان موتر لحظه شماری می‌کند تا با آموزش رانندگی مشکلاتش در رفت و آمد را کاهش دهد: "وقتی که فامیل‌ها خود آن‌ها و دید آن‌ها نسبت به زنان بهتر شد، توانستند که زنان استقلال بیشتری به دست بیاورند و باعث شد که زنان در جامعه بتوانند که حضور خود را بیشتر کنند و همچنین بتوانند به رانندگی دست بزنند."

یک خانم حین رانندگی در ولایت هرات.Jan.08.2020
یک خانم حین رانندگی در ولایت هرات.Jan.08.2020

در ولایت هرات چهار مرکز رانندگی ویژه زنان وجود دارد. در این مراکز زنان با خیال راحت دوره ۴۵ روزه رانندگی را به گونه نظری و عملی یاد می‌گیرند.

عادله عدیل، از مسئولان این مراکز می‌گوید که زنان بیشتر قوانین ترافیکی را نسبت به مردان رعایت می‌کنند: "شاگردهایی که مراجعه می‌کنند به کورس‌‎های رانندگی، فعلاً نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا کرده. در حدود ۲۰۰ نفر از سر سال تا حالا آموزش داده‌ایم و فارغ شدند و جواز رانندگی اخذ کردند. تعدادی از آن‌ها موتر دارند و رانندگی می‌کنند."

فعالان حقوق زن و مدنی هرات در راستای دسترسی زنان به حق رانندگی تلاش زیادی کرده‌اند.

گلثوم صدیقی، فعال حقوق زن در هرات گفت: "هرات با توجه به پیشینه فرهنگی متاسفانه متعصبانه که در گذشته داشته و توانسته با این قضیه کنار بیاید و زنان با حجاب اسلامی رانندگی انجام می‌دهند و ما خوشحال هستیم که توانستیم حداقل در یک بخش نماد خوبی باشیم از هرات."

آمار مدیریت ترافیک هرات نشان می‌دهد که در حدود پنج هزار زن در هرات جواز رانندگی دارند که از این میان، ۴۵۰ زن در سال جاری جواز رانندگی اخذ کرده‌اند.

اما در ولایتی که بیش از ۳۰۰ هزار واسطه نقلیه وجود دارد، باید تلاش بیشتری صورت بگیرد تا زنان بیشتری برای رانندگی اقدام کنند.

XS
SM
MD
LG