لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۳

نیویارک تایمز: ایران به حضور امریکا در افغانستان به‌عنوان یک تهدید می‌بیند


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • نیویارک تایمز

تنش‌ها میان امریکا و ایران و تأثیر آن روی افغانستان، توجه روزنامۀ نیویارک تایمز را به خودش جلب کرده‌است.

روزنامه می‌نویسد، افغانستان در میان این تنش‌ها گیر مانده‌است، زیرا مقام‌های افغان نگرانی دارند که شدت گرفتن تنش‌ها میان امریکا و ایران، شاید پروسۀ صلح افغانستان را در زمان خیلی حیاتی صدمه بزند.

در ادامه آمده است، نگرانی‌ها از جانب رئیس جمهور افغانستان هنگامی افزایش یافت که رئیس جمهور امریکا هشدار داد، پس از کشته شدن جنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس، به هر گونه حمله از جانب ایران پاسخ سنگین خواهد داد.

دو مقام نظامی امریکا که می‌خواهند نام‌های شان گرفته نشود، به نیویارک تایمز گفته اند، پس از تنش‌ها با ایران، پایگاه‌های نیرو‌های امریکایی در افغانستان بحث‌ها را در مورد پاسخ باالقوه به ایران آغاز کرده‌اند.

با این هم قوماندان عمومی نیرو‌های امریکایی در افغانستان، در مورد چنین بحث‌ها برخورد محتاطانه کرده‌است.

روزنامه به این هم توجه کرده که رهبران افغانستان با وجود نزدیکی با امریکا، روابط دیرینه با ایران دارند و در چند روز گذشته پیام‌های غم‌شریکی آن‌ها با تهران دیده شد.

به باور نویسنده، ایران به حضور امریکا در افغانستان به‌عنوان یک تهدید جدی به امنیت داخلی‌اش می‌بیند.

اما نیویارک تایمز به نقل از ریچارد اولسَن نمایندۀ پیشین ایالات متحده برای افغانستان می‌نویسد که گفته است: "با وجود برخی اهداف نظامی امریکا در افغانستان، ایران بیشتر به حملات بالای سایر کشور‌ها، شاید عراق، سوریه و لبنان تمرکز کند، زیرا در همین کشور‌ها جنگ نیابتی را پیش می‌برد."

  • تایم

مجلۀ تایم به موضوع دیگری توجه کرده و نوشته است: "در حالی‌که خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته، زمان برای ترجمان‌های افغان که منتظر ویزۀ امریکا استند، به سرعت سپری می‌شود."

مجله بخشی از داستان زندگی ضیا غفوری، ترجمان افغان نیرو‌های امریکایی را نقل کرده که پس از ۱۴ سال خدمت به این نیرو‌ها، با همسر و سه فرزندش، از طریق برنامه ویژۀ مهاجرت، ویزه امریکا را گرفت و به آن‌کشور رفت.

در ادامه آمده که بسیاری از مردم در افغانستان، به غفوری و همسان‌های او، به چشم خائن می‌نگرند، زیرا آن‌ها با نیرو‌های امریکایی کار کرده‌اند.

وزارت خارجۀ امریکا می‌گوید، از سال ۲۰۱۴ به این‌سو، نزدیک به ۱۳ هزار ویزۀ خاص مهاجرت برای شهروندان افغانستان اجرا شده‌است.

اما در حال حاضر ۱۹ هزار افغان دیگر تا هنوز منتظر تعیین سرنوشت‌شان از جانب وزارت خارجۀ امریکا استند.

تایم در ادامه به نقل از احمد یک ترجمان دیگر نیروهای امریکایی در افغانستان نوشته که او در کابل با شرایط دشوار روبه‌رو است.

این جوان با میجر دیوید سمیت که چهار مرتبه در افغانستان مستقر شد، کار کرده‌است، اما تا هنوز با وجود توصیه‌های سمیت، هیچ پاسخی برای ویزه‌اش نگرفته است.

ضیا غفوری و میجر دیوید سمیت به مجلۀ تایم گفته اند، درخواست‌های دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا برای بیرون شدن از افغانستان و تعهد طالبان برای افزایش حملات، هشدار‌ها برای ترجمانان نیرو‌های امریکایی در افغانستان را افزایش داده و آن‌ها شاید هم‌مانند احمد، در بی‌سرنوشتی بمانند.

XS
SM
MD
LG