لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

آرای ۱۶۵۰ محل در بیش از ۲۰ ولایت افغانستان بازشماری می‌شود


قاسم الیاسی کمیشنر و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی
قاسم الیاسی کمیشنر و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی

مسئولان کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می‌گویند که آرای ۱۶۵۰ محل در بیش از ۲۰ ولایت بازشماری خواهد شد.

بر بنیاد قانون انتخابات قرار بود که امروز کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان روند بررسی شکایت‌ها را به پایان برساند.

اما این کمیسیون می‌گوید که این روند دوشنبۀ هفتۀ آینده به پایان خواهد رسید.

قاسم الیاسی کمیشنر و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی امروز پنج‌شنبه «۱۹ جدی ۱۳۹۸» در نشست خبری در کابل گفت که بر بنیاد بررسی شکایت‌ها آرای ۱۶۵۰ محل در بیش از ۲۰ ولایت بازشماری می‌شود.

به‌گفتۀ آقای الیاسی، شمار محلات قابل بازشماری احتمالاً تا دوشنبۀ هفتۀ آینده افزایش خواهد یافت.

سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در بارۀ دلایل بازشماری آرای این محلات می‌گوید: "آرای این محلات که به بازشماری می‌رود، تفاوت آرا است، آرای خارج از زمان است، آرای مشکوک است، نبود دستگاه بایومتریک است و برخی موردهای دیگر که بر اساس این دلایل آرای این محلات بازشماری می‌رود."

۱. پروان ۲. کاپیسا ۳. پنجشیر ۴. بغلان ۵. غزني ۶. بدخشان ۷. تخار ۸. کندز ۹. غور ۱۰. زابل ۱۱. نیمروز ۱۲. لغمان ۱۳. ننگرهار ۱۴. کنر ۱۵. سرپل؛

مشمول بیش از ۲۰ ولایتی اند که آرای برخی محلات‌شان بازشماری می‌شوند.

آرشیف
آرشیف

به‌گفتۀ آقای الیاسی: "کمیسیون شکایات انتخاباتی پس از روز دوشنبه نتایج بررسی‌های ابتدایی‌اش را با کمیسیون مستقل انتخابات در میان می‌گذارد و پس از آن روند استیناف‌خواهی آغاز می‌شود."

در همین حال شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی کارهای کمیسیون شکایات انتخاباتی را قناعت‌بخش نمی‌دانند.

خلیل رؤفی عضو شبکۀ نهادهای ناظر بر سلامت انتخابات به رادیوی آزادی می‌گوید که کمیسیون شکایات انتخاباتی نتوانسته است که کارهایش را در زمان تعیین‌شده انجام دهد.

او گفت: "بحث قابل نگرانی این است که کمیسیون نتوانست در زمان تعیین‌شده که امروز بود، کارهایش را به گونۀ درست انجام دهد و در بارۀ نتایج نهایی به مردم اطلاعات دهد. بدبختانه تا هنوز بازشماری آرا را آغاز نکردند و در بارۀ تاریخ آغاز آن هم مطمئن نیستند."

به‌گفتۀ آقای رؤفی، کمیسیون شکایات انتخاباتی باید هرچه زودتر فیصلۀ نهایی‌اش را با کمیسیون مستقل انتخابات شریک سازد.

بر بنیاد طرزالعمل کمیسیون شکایات انتخاباتی، این کمیسیون ۳۹ روز فرصت دارد تا فیصلۀ نهایی‌اش را با کمیسیون مستقل انتخابات شریک سازد و بر بنیاد آن نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام شود.

اکنون دیده می‌شود که کمیسیون شکایات انتخاباتی نتوانسته است کارهایش را در زمان تعیین‌شده انجام دهد و روشن نیست که تصمیم نهایی این کمیسیون به کدام تاریخ به کمیسیون مستقل انتخابات سپرده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG