لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

اندپندنت: 'آیا کابل به‌شهر جنایت‌‌های خیابانی مبدل شده است؟'


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • اندپندنت

روزنامۀ بریتانیایی اندپندنت، به‌افزایش جرایم جنایی در شهر کابل تمرکز کرده و پرسشی را مطرح می‌کند، این‌که "آیا کابل به‌شهر جنایت‌‌های خیابانی مبدل شده است؟"

به نوشتۀ روزنامه، در دو ماۀ گذشته امنیت از شهر کابل رخت بر بسته و حالا نیرو‌های افغان، گزمه‌های شبانه را آغاز کرده اند تا امنیت به این شهر باز گردد.

در ادامه آمده که وزارت داخلۀ افغانستان تحت فشار افکار عمومی قرار گرفته و دولت افغانستان هم هشدار داده است که نا‌امنی‌ها در کابل باید پایان یابد.

بخش فارسی روزنامۀ اندپندنت همچنان از فصل زمستان به‌عنوان زمانی یاد‌آور شده که در جریان آن، جرایم در کابل و شهر‌های بزرگ افزایش می‌یابد.

به‌باور روزنامه، دلیل اصلی فقر فزاینده در افغانستان است زیرا با آمدن زمستان، برخی‌ها برای به‌دست آوردن نان، دست به‌هر کاری می‌زنند. بیشتر شهروندان افغانستان مشغولیت‌های فصلی دارند و کار و بار شان به‌زراعت و دهقانی خلاصه می‌شود.

اندپندنت این را هم نوشته که بیشتر دزدی‌های شبانه در کابل، توسط چاقو و خیلی در موارد اندک با اسلحه صورت می‌گیرد و این، کار دزدان و جنایتکاران حرفه‌ای نیست بلکه توسط جوانانی انجام می‌شود که بیکار استند.

به باور نویسنده، به‌نظر نمی‌رسد که افزایش گذمه‌های شبانه و پوسته‌های امنیتی، بتواند سطح جرایم و دزدی‌های خیابانی را در کابل کاهش دهد.

در ادامه آمده که رسیدن به‌راه‌حل دراز‌مدت و پایدار، نیاز به بستر‌سازی فرهنگی دارد، زیرا در چهل سال گذشته اخلاق اجتماعی شدیداً صدمه دیده است.

اندپندنت همچنان می‌نویسد که ادامۀ درگیری‌‌های نظامی و تروریستی، بیکاری، نبود ثبات و امنیت اقتصادی و فقر دامنگیر، در هر جامعه زمینۀ اصلی گسترش جرایم جنایی و دزدی شده می‌تواند.

روزنامه با این پایان می‌دهد که در چنین وضعیت، تا هنگامی که اقدام‌های جدی و پایدار برای ایجاد ثبات و امنیت اقتصادی و امید به آیندۀ روشن‌تر در جامعه به‌وجود نیاید، زیاد نمی‌توان به چنین طرح‌ها خوشبین بود.

  • ستارس اند سترایپس

روزنامۀ ستارس اند سترایپس به حملۀ روز چهارشنبه در غرب افغانستان تمرکز کرده و به نقل از مقام‌های افغان نوشته است، در این رویداد شماری از غیرنظامیان کشته شده اند.

مقام‌های امریکایی گفته اند، در حملۀ هشتم جنوری در ولسوالی شیندند ولایت هرات، نیرو های امنیتی افغان خواهان حمایت هوایی نیرو‌های ایالات متحده شدند.

با آنکه در این رویداد ملا محمد ننگیالی یکی از قوماندانان ارشد طالبان کشته شده، باز هم مقام‌ها و شورشیان ادعا می‌کنند که ۳۰ غیرنظامی نیز در حملۀ چهارشنبه کشته شده اند.

نیرو های امریکایی تا هنوز در مورد احتمال آسیب رسیدن به غیرنظامیان در این رویداد جزئیات نداده اند.

روزنامۀ ستارز اند سترایپس می‌نویسد، قوماندان ننگیالی مربوط شاخۀ ملا محمد رسول بود که در سال ۲۰۱۵ از رهبری اصلی طالبان جدا شد.

روزنامه به‌نقل از یک منبع در شاخۀ ملارسول نوشته که گفته است: "این شاخه تحت حمایت حکومت افغانستان قرار دارد و مشغول نبرد با جنگجویان اصلی طالبان در هرات است."

ستارز اند سترایپس با این به مطلبش پایان می‌دهد که درگیری میان شاخه‌های طالبان حالا غیرمعمول به‌نظر می‌رسد زیرا در مقایسه با سال‌های گذشته خیلی کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG