لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

دنیا: ​تفاهم‌نامه صلح میان امریکا و طالبان "نهایی شده" است


شماری از روزنامه‌های چاپ کابل
شماری از روزنامه‌های چاپ کابل
  • دنیا

​روزنامه دنیا نوشته است که تنش‌ها میان امریکا و ایران پروسه صلح افغانستان را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. به‌نظر روزنامه، تفاهم‌نامه صلح میان امریکا و گروه طالبان "نهایی شده" و تنها امضای دو طرف باقی مانده است.

سرمقاله‌نویس دنیا افزوده است پیشرفت‌ها در گفتگوهای صلح میان امریکا و نماینده‌های گروه طالبان در قطر باعث شده که امریکا و این گروه به توافقی برسند که بحران افغانستان تنها از راه سیاسی حل می‌شود.

به باور نویسنده دنیا، این اظهارات در حالی بیان می‌شود که ایران از گذشته از مخالفان مسلح حکومت افغانستان حمایت می‌کرد و حالا هم عملاً تلاش می‌کند که روند گفتگوهای صلح در افغانستان را با بن‌بست مواجه کند.

  • ویسا

روزنامه ویسا با اشاره به‌خبرهای منتشر شده درباره نهایی شدن توافق بر سر متن توافق‌نامه صلح بین امریکا و گروه طالبان و تعلیق مذاکرات در این مورد در پی تواییت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا، نوشته که این توییت همه چیز را ختم کرد. به نظر نویسنده، چنین چیزی هر زمانی ممکن است اتفاق بیافتد، چرا که امریکا دست بالایی دارد.

سرمقاله‌نویس ویسا افزوده است اگر وضعیت بین امریکا و ایران بیشتر از این خراب شود، تأثیرات آن بر اوضاع افغانستان "ناگوار" خواهد بود. روزنامه استدلال کرده که همه افغانها از جمله گروه طالبان، باید با هوشیاری کشور خود را از این بحران نجات دهند.

به باور سرمقاله‌نویس، اگر تنش‌ها میان امریکا و ایران افزایش یابد، امریکا مجبور می‌شود که نظامیان بیشتری در افغانستان داشته باشد. به باور ویسا، در این صورت این مسئله روی مذاکرات جاری با گروه طالبان تاثیر منفی بجا می‌گذارد.

  • هیواد

روزنامه هیواد در سرمقاله خود تأکید کرده که ایران باید اصول همسایگی با افغانستان را در نظر گیرد. روزنامه با اشاره به اطمینانی که بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل در مورد عدم حمله به افغانستان، نوشته که هیچ ضمانتی وجود ندارد که این طمینان پابرجا بماند.

هیواد در سرمقاله خود به نقل از سفیر ایران نوشته است که این کار مقامات بلندرتبه ایرانی است که در صورت حمله نظامی آمریکایی به ایران از پایگاه‌های خود در افغانستان، آیا ایران به پایگاه‌های نظامی امریکا در افغانستان حمله می‌کنند یا خیر.

به باور سرمقاله‌نویس، هراس از این وجود دارد که ایران برای ادامه جنگ در افغانستان و بیشتر برای حملات بر ضد امریکایی‌ها، با حمایت از گروه طالبان، زمینه آزاد رفت‌و‌آمد سلاح و مهمات برای این گروه فراهم کند.

نویسنده هیواد افزوده که حالا حکومت افغانستان سفر اسماعیل قاآنی، جانشین قاسم سلیمانی به افغانستان به عنوان دیپلومات به بامیان را بررسی می‌کند و غرب نیز هراس دارد که اگر تهران اقدام‌های بیشتری برای گرفتن انتقام مرگ سلیمانی را روی دست گیرد، همسایه غربی افغانستان هدف آسانی است، زیرا ۱۴ هزار نظامی امریکا در افغانستان حضور دارند

XS
SM
MD
LG