لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۲

الیاسی: اگر روند بازشماری مطابق فیصله ما آغاز نشود، این پروسه زمانگیر خواهد شد


آرشیف
آرشیف

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان در جریان بررسی شکایت‌های انتخاباتی مشخص کرده تا ۲۵۵۵ محل رای‌دهی در بیش از ۲۰ ولایت باز شماری شود.

اما این کمیسیون می‌گوید که هرچند در باره بازشماری این محلات از سوی دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات به‌کمیسیون انتخابات مکتوب‌هایی فرستاده شده، ولی کمیسیون انتخابات روند بازشماری را آغاز نکرده است.

محمد قاسم الیاسی از کمیشنران کمیسیون شکایات انتخابات روز شنبه به خبرنگاران در کابل گفت: "قاعدتاً از همان لحظه‌ای‌که در هر ولایت فیصله می‌شود ضمن این‌که این فیصله برای شکایت‌کننده ابلاغ می‌شود، یک نسخه این فیصله برای کمیسیون ولایتی کمیسیون انتخابات فرستاده می‌شود، بنابر این هرچه زودتر اگر این فیصله‌ها در ولایات عملی شود بهتر خواهد بود، تا حال متاسفانه در این قسمت اقدام نشده است."

محمد قاسم الیاسی عضو کمیسیون شکایات انتخابات
محمد قاسم الیاسی عضو کمیسیون شکایات انتخابات

روند رسیدگی به‌شکایت‌ها در برابر نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در هشتم ماه جدی آغاز شده بود.

بر بنیاد آنچه پیش از این کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته است: "دفاتر ولایتی این کمیسیون باید رسیدگی به این شکایت‌ها را در مدت پانزده روز به پایان برساند."

کمیسیون شکایات به تازگی گفته است که انتظار می‌رود این روند تا دو روز دیگر به پایان برسد.

پس از آن کمیسیون شکایات انتخاباتی سه روز برای نامزدان انتخابات فرصت خواهد داد تا در برابر فیصله دفاتر ولایتی، استیناف‌خواهی کنند.

به‌دنبال آن دفتر مرکز کمیسیون شکایات پانزده روز دیگر فرصت خواهد داشت تا به مرحله دوم شکایت‌ها رسیدگی کند.

اینکه آیا در مدت تعیین شده روند رسیدگی به‌شکایت‌های انتخاباتی به پایان می‌رسد یا نه، کمیسیون شکایات انتخاباتی در این باره اظهار نگرانی کرده می‌گوید که روند بازشماری در ولایت‌ها بر بنیاد فیصله دفاتر ولایتی، آغاز نشده است.

در همین حال حبیب‌الرحمان ننگ رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که تا حال کمیسیون شکایات در مورد بازشماری، برنامه عملیاتی را با آن‌ها شریک نکرده است.

حبیب‌الرحمن ننگ رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات
حبیب‌الرحمن ننگ رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات

او افزود: "ما در هفدهم ماه جدی طی ارسال یک مکتوب از کمیسیون شکایات خواستیم تا پلان عملیاتی در باره محلات رای‌دهی را با ما شریک کند تا ما در باره این محلات معلومات شفاف را با مردم شریک کنیم."

در همین حال مسئولان در موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا) می‌گویند که برای باز شماری محلات رای‌دهی باید یک طرزالعمل وجود داشته باشد.

XS
SM
MD
LG