لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۶

هشت صبح: حکومت حقوق قربانیان افغان سانحه هوایی را تأمین کند


سقوط طیاره اوکراین در اثر شلیک نیروهای مسلح ایران و افزایش پروازها از فضای افغانستان، از موضوع‌ هایی هستند که روزنامه‌های کابل بیشتر به بررسی آن پرداخته‌اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح از کشته شدن افغان‌ها در سقوط طیاره اکراینی در ایران ابراز نگرانی کرده و از حکومت افغانستان خواسته که حقوق قربانیان افغان این سانحه را تأمین کند.

نویسنده روزنامه افزوده که تأمین امنیت افغان‌ها در بیرون از کشور مسئولیت دولت است و باید سقوط طیاره اوکراینی در ایران به صورت جدی بررسی شود.

سرمقاله‌نویس هشت صبح در ادامه به این موضوع اشاره کرده که بر اساس تفاهمنامه شرکت‌های هوایی، اگر طیاره‌ای سقوط کند، شرکت مکلف است که به خانواده‌های قربانیان غرامت بپردازد.

  • هیواد

روزنامه هیواد هم با بررسی همین موضوع در سرمقاله خود این موضوع را برجسته کرده که دولت ایران پس از فشارهای بین‌المللی تأیید کرد که نظامیان آن کشور طیاره اوکراینی را سقوط دادند.

نویسنده هیواد افزوده است که در سقوط این طیاره ۱۷۹ سرنشین آن کشته شدند که ۱۳ تن آن افغان بودند که برای شناسایی اجساد قربانیان، باید آزمایش «دی‌ان‌ای» انجام شود.

به باور سرمقاله‌نویس هیواد، بر اساس قانون بین‌المللی، شرکت‌های هوایی چنین پروازها از قبل برنامه‌ریزی می‌شود. لیست و هویت مسافران، ساعت پرواز و همه مسایل با سیستم رادار و اداره هوانوردی کشور میزبان شریک ساخته می‌شود. نویسنده پرسیده که با این همه اطلاعات، چرا این طیاره سقوط داده شده است.

هیواد افزوده که دولت ایران گفته طیاره مسافربری اوکراینی به‌گونۀ غیرعمدی و بنابر خطای انسانی سقوط کرده است، اما این طیاره از خارج نیامده بود، بلکه تحت نظر ایرانی‌ها، طبق برنامه و به اجازه سیستم رادار ایران از میدان هوایی تهران پرواز کرد.

نویسنده تأکید کرده که این موضوع به هیچ عنوان قابل قبول نیست که این طیاره قصدا سقوط داده نشده است. سرمقاله‌نویس هیواد تأکید کرده است که رژیم ایران باید پاسخگو باشد و غرامت چنین "جنایت بزرگ بشری" را بپردازد.

به گفته سرمقاله‌نویس هیواد اگرچه رژیم ایران این مسأله را نپذیرفته، اما همه چیز را یک ویدیوی شخصی افشا کرده است. به نظر نویسنده، این ویدیو نشان می‌دهد که راکت طیاره را هدف قرار داده و سقوط می‌دهد که این حادثه واکنش تند افغانستان، اوکراین و کانادا را برا نگیخته است.

  • دنیا

روزنامه دنیا در مورد افزایش پروازها از فضای افغانستان پس از سقوط طیاره اوکراینی در خاک ایران نوشته است.

در سرمقاله آمده است در حال حاضر همه روزه به طور متوسط حدود ۲۶۱ پرواز از فضای افغانستان عبور می‌کند که این رقم سالانه به حدود ۹۵ هزار پرواز می‌رسد. به نظر نویسنده، این مسئله بر اقتصاد افغانستان تأثیر مثبتی دارد، اما به باور سرمقاله‌نویس بخاطر مدیریت این پروازها باید کارهای بهتری صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG