لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۹

در اثر بارش شدید برف و باران ۱۹ تن در هرات، کندهار و هلمند جان باختند


آرشیف، منزلی که در اثر سیلاب در هرات تخریب شده است. 30 March 2019
آرشیف، منزلی که در اثر سیلاب در هرات تخریب شده است. 30 March 2019

در اثر بارش سنگین برف و باران در مناطق جنوبغربی افغانستان ۱۹ تن کشته شده اند. اکثر قربانیان از کندهار و هرات اند.

دفتر مطبوعاتی ولایت کندهار دیروز یکشنبه (۲۲ جدی) تایید کرد که در اثر ویران شدن چند خانه در سپین بولدک شش تن کشته شده و ده تن دیگر زخمی اند.

دو تن دیگر نیز در کندهار از اثر ویران شدن خانه‌های شان جان داده اند.

در هلمند همسایه کندهار باران های شدید شماری از خانه ها را ویران کرده که در نتیجه سه تن کشته و سه تن دیگر زخمی شده اند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات در صحبت با رادیو آزادی تأیید کرد که هشت تن از اثر ویران شدن خانه‌ها ناشی از برفباری‌های شدید در ولسوالی‌های ادرسکن و انجیل جان داده اند.

او گفت:‌ "در اثر ریزش برف و چپه شدن یک خانه در ولسوالی انجیل شش تن از اعضای یک خانواده کشته شدند و همچنان در اثر چپه شدن یک خانه در ولسوالی ادرسکن دو نفر دیگر جان های شان را از دست دادند."

برفباری‌ها و باران‌های شدید شماری از راه‌های بزرگ و کوچک را نیز مسدود ساخته است.

برفباری شدید در شاهراه سالنگ. Jan.01.2020
برفباری شدید در شاهراه سالنگ. Jan.01.2020

راه ارزگان‌کندهار و راه کابل‌شمال دو راه بزرگ اند که از اثر برفباری‌های شدید متاثر شده اند.

محمد ولی یک باشنده ارزگان دیروز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، فرزندانش راهی کندهار بودند و دو روز است از آن‌ها احوالی ندارد: "اطفال ما از دیروز به این طرف در راه لادرک اند. حال دنبال آن‌ها می‌روم. فرزندانم گم اند، خدا می‌داند گرسنه اند، تشنه اند، یا با چه مشکلاتی مواجه اند."

بر اساس معلومات ملل متحد و اداره انکشاف بین‌المللی امریکا یا "یو اس‌ای‌آی‌دی" شمار افرادی که در زمستان امسال نیازمند کمک‌های غذایی و غیرغذایی اند در افغانستان به هفت صد هزار نفر می‌رسد. این رقم هر سال در حال افزایش است.

محمد نعیم یک باشنده ولسوالی ازرۀ لوگر به رادیو آزادی گفت، تمام راه‌هایی‌که به این ولسوالی وصل اند از یک هفته به اینطرف مسدود اند.

او افزود: "در ازره لوگر یک هفته است که برف می‌بارد. راه چهار طرف ما بند است. مواد خوراکی نمی‌رسد، راه‌های عمومی مسدود اند، مردم با خطر مرگ مواجه اند."

فامیل های بیجا شده به کمک های غذایی و غیر غذایی در زمستان نیاز دارند.
فامیل های بیجا شده به کمک های غذایی و غیر غذایی در زمستان نیاز دارند.

محمد قاسم حیدری معین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در صحبت با رادیو آزادی کشته شدن ۱۱ تن در برفباری‌های اخیر و مسدود شدن شماری از راه‌ها را تایید کرده گفت تلاش می‌کنند راه‌های بزرگ را دوباره گشوده و از برفکوچ‌ها جلوگیری کنند.

او گفت:‌ "یازده نفر در هلمند، کندهار و هرات جان داده اند. این گونه حوادث پیامدهای دارد که جلوگیری از آن مشکل است مخصوصاً در افغانستان که مردم در فقر وحشتناک و خانه‌های گلی زندگی می‌کنند. ولی موضوع که ما برای آن آمادگی گرفته ایم موضوع بازگشایی راه‌ها و ایجاد موانع برای کاهش آسیب سیلاب‌ها است.

آقای حیدری افزود امسال از بودیجه ملی و کمک‌های بین‌المللی برای آنها حدود ۹۰۰ میلیون افغانی داده شده است و این پول برای رسیدگی به حوادث به مصرف خواهد رسید.

برفباری‌ها و باران‌های موسمی سال گذشته و سیلاب‌های ناشی از آن شماری زیاد از مناطق افغانستان را سخت متاثر ساخته بود.

مردم بعضی نقاط افغانستان در حالی با راه بندی‌های ناشی از برفباری‌ها و مشکلات دیگر زمستانی مواجه اند که اتحادیه اروپا در ماه نومبر کمک‌های اضطراری‌اش به افغانستان را به ۷۷ میلیون یورو افزایش داد.

همآهنگ کننده کمک‌های بشری این نهاد حین اعلان افزایش در این کمک‌ها گفت، نه تنها جنگ و خشونت‌ها در افغانستان بلکه سیلاب‌ها در این کشور شماری زیاد را متضرر ساخته است.

XS
SM
MD
LG