لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۴

گروه طالبان: توافقنامه صلح نهایی شده است


آرشیف، هیئت مذاکره کننده گروه طالبان در دوحه
آرشیف، هیئت مذاکره کننده گروه طالبان در دوحه

دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر می‌گوید که توافقنامۀ صلح میان این گروه و امریکا نهایی شده و منتظر امضا است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به روز دوشنبه (۲۳ جدی) به رادیوی آزادی گفت تنش اخیر میان امریکا و ایران بر روند گفت‌وگوهای صلح تأثیری نداشته است.

اما وزارت دولت در امور صلح افغانستان می‌گوید انتظار دارد که زمینۀ گفت‌وگوهای مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان فراهم شود.

ناجیه انوری، سخنگوی این وزارت گفت: "توقع دولت و مردم افغانستان از روند کنونی صلح این است که زمینۀ گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان فراهم شود تا ما برای گفتن خواست‌های‌مان با طالبان در میز مذاکره بنشینیم."

خانم انوری گفت که شرط حکومت افغانستان این است که طالبان آتش‌بس کنند. او گفت می‌خواهند خشونت‌ها کاهش یابد و کشتار افراد بی‌گناه به پایان برسد.

ده دور گفت‌وگوهای صلح میان زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان و نمایندگان طالبان در قطر انجام شد. سرانجام هر دو طرف بر سر چهار موضوع به تفاهم رسیدند.

این موارد شامل چگونگی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، کاهش خشونت‌ها، استفاده نشدن از خاک افغانستان بر ضد کشور دیگری و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی می‌شود.

به گفته سهیل شاهین، در این توافقنامه هیچ مورد تازه‌ای وارد نشده است.

از سوی دیگر شماری از سیاستمداران افغانستان می‌گویند که حکومت افغانستان باید با کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان قناعت کند.

حاجی دین محمد، معاون شورای عالی صلح به رادیوی آزادی گفت خوب است که توافقنامۀ صلح میان امریکا و طالبان هر چه زودتر امضا شود: "حال این توافقنامه به جای رسیده که بالاخره باید امضا شود. این توافقنامه است و نباید به بهانه‌های مختلف متوقف شود. اگر طالبان آتش‌بس را بپذیرند، خوب است، اما اگر موانع بر سر اعلام آتش‌بس است، کاهش خشونت‌ها هم می‌تواند که ما را به آتش‌بس برساند و نیاز است که روند صلح همین گونه به پیش برود."

در همین حال محمد اسماعیل خان، از رهبران پیشین جهادی به رادیوی آزادی گفت اگر حکومت باز هم بر اعلام آتش‌بس تأکید کند و طالبان نپذیرند، روند صلح با بن‌بست مواجه می‌شود.

اسماعیل خان افزود: "در پروسۀ صلح متاسفانه حکومت افغانستان با آن که طالبان آماده مذاکره نیستند، موضع سختگیرانه دارد. طالبان حالا تنها کمی تمایل به کاهش خشونت‌ها دارند. اگر حکومت به سختگیری‌های خود که اعلام آتش‌بس است ادامه دهد و طالبان هم بر خروج کامل نیروهای امریکایی تأکید کنند، این‌ها به بن‌بست می‌رسند."

این که توافقنامۀ صلح میان امریکا و طالبان چه زمانی به امضا خواهد رسید، طالبان در بارۀ زمان دقیق آن چیزی نگفتند.

رادیو آزادی تلاش کرد دیدگاه دفتر زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان را نیز در گزارش داشته باشد اما موفق نشد

XS
SM
MD
LG