لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۴

کمیسیون شکایات انتخاباتی آرای ۱۰۹ محل رأیگیری را باطل کرد


اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان
اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان اعلام کرده که آرای ۱۰۹ محل رأیگیری انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان را باطل کرده است.

مقام‌های این کمیسیون درباره تعداد آرای باطل شده توضیح ندادند، اما روز سه‌شنبه (۲۴ جدی) گفتند این آرا در چند ولایت، از جمله کابل و بدخشان موقعیت داشته‌اند.

مقام های کمیسیون همچنین اعلام کرده اند که آرای ۵۳۱۶ محل در ۲۱ ولایت بازشماری شود.

این تصمیم بخشی از فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد شکایت‌های ثبت شده در دفاتر ولایتی این کمیسیون پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری است.

تیم‌های انتخاباتی می‌گویند در باره آرای ابطال شده، اطلاعات کافی ندارند.

کمیسیون از ۱۶۵۵۱ شکایت ۹۸۶۶ شکایت را بی‌اعتبار دانسته است. زهره بیان شینواری، رئیس این کمیسیون گفت شکایات رد شده شواهد و مدارک کافی نداشتند.

زهره بیان شینواری، رئیس کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان
زهره بیان شینواری، رئیس کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان

خانم شینواری گفت: "۱۸ شکایت به پروسس اصلاحی رفته است. به اساس ۵۳۱۶ شکایت در ۲۱ ولایت بازشماری صورت می‌گیرد. [آرای] ۱۰۹ محل باطل شده است. ۷۵ تن جریمه نقدی شده‌اند. ۷۱ تن از کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات از وظیفه برکنار شده‌اند. ۱۱۱ شکایت استثنایی هستند."

کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید از ۱۱۱ شکایت استثنایی که به کابل فرستاده شده، چهار شکایت مهم آن در مورد ۱۰۲ هزار رای پیش از وقت، ۱۳۷ هزار رای مشکوک، تفاوت میان یک تا پنج رای در دستگاه بیومتریک و اوراق نتایج در هر محل و همچنین آرای ۲۴۲۴ محل دیگر اطلاعات بیومتریک ندارند.

دسته انتخاباتی دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی از تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی مبنی بر اعتبار ندادن نزدیک به ده هزار شکایت استقبال می‌کند.

رضوان مراد، سخنگوی این دسته انتخاباتی به رادیو آزادی گفت: "این که نزدیک به ده هزار شکایت رد شده است، خبر خوشی است. شکایت‌هایی باید بررسی گردد که مستند هستند. به اساس بررسی شکایت‌های مستند فیصدی رای ما هم بیشتر می‌گردد."

اما دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله می‌گوید که برای به دست آوردن معلومات در مورد محلات باطل شده کار بررسی را آغاز کرده است.

فریدون خوزون سخنگوی این دسته انتخاباتی می‌گوید این تیم به دنبال کسب اطلاعات درباره آرای محلات رایگیری ابطال شده است. او افزود که ممکن است شمار این محلات بیشتر از آن باشد که کمیسیون اعلام کرده است.

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی می‌گوید کسانی که نسبت به تصمیم‌های این کمیسیون اعتراض دارند، می‌توانند در مدت سه روز استیناف‌خواهی کنند.

به گفته مقام‌های این کمیسیون، در حال حاضر ۷۶۹ قضیه استیناف‌خواهی در ۱۷ ولایت ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG