لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

ایران: فعال کردن مکانیزم حل اختلاف در برجام اشتباه استراتژیک است


محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران

ایران مکانیزم حل اختلاف از سوی سه کشور اروپایی امضا کننده توافق‌نامه هسته‌ای "برجام" را انتقاد کرد و آنرا اشتباه استراتژیک دانست.

تهران می‌گوید، این کشور برای غور و بررسی اقدامات سازنده به هدف حفظ توافق‌نامه هسته‌ای با غرب آماده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری نیمه دولتی فارس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجۀ ایران مکانیزم حل اختلاف از سوی سه کشور اروپایی را بر اساس قانون بی‌بنیاد خواند و از لحاظ سیاسی اشتباه استراتژیک دانسته است.

بریتانیا، فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه اعلام کردند که مکانیزم حل اختلاف در برجام را علیه تهران فعال می‌کنند، مکانیزمی که می‌تواند در نهایت باعث اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شود.

این سه کشور با اشاره به عدول مرحله به مرحله تهران از تعهدات برجامی‌اش افزودند که "به دلیل اقدام‌های ایران چاره‌ای نمانده جز این‌‌که مکانیزم حل اختلاف را فعال کنیم."

اما به گفته آن‌ها با کمپاین واشنگتن و حد اکثر فشار‌های آن همدست نیستند.

جوزِپ بورل رئیس پالیسی خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا
جوزِپ بورل رئیس پالیسی خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا

جوزِپ بورل رئیس پالیسی خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا دیروز سه‌شنبه در اجلاس عمومی پارلمان اروپایی در شهر استراسبورگ فرانسه گفت: "به حیث یک تنظیم کننده ضمانت می‌کنم که مکانیزم حل اختلاف، فرصتی برای رسیدگی مسایلی که توسط فرانسه، جرمنی و بریتانیا برملا می‌شوند، فراهم می‌کند. من بر این روند نظارت خواهم كرد و در مراحل بعدی با همه شرکت کنندگان در تماس خواهم بود."

همزمان با این، بریان هوک نماینده ویژۀ ایالات متحده برای ایران، از اظهارات اخیر بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا در بارۀ ایران استقبال کرده است.

او به خبرگزاری رویترز گفته که امریکا خرسند است که بوریس جانسون با ارزیابی‌های ایالات متحده در ارتباط به ایران موافق بوده و رضایت نشان داده که توافق‌نامۀ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی باید تغییر کند.

بوریس جانسون به جای توافق‌نامه کنونی با ایران، توافق‌نامه دیگر بنام "ترمپ دیل یا توافق ترمپ" را پیشنهاد کرده است.

او به بی‌بی‌سی گفته که راه را برای توافق جدید هموار می‌کند.

توافق‌نامه هسته‌‌ای بین ایران و شش کشور مقتدر جهان در سال ۲۰۱۵ میلادی به امضا رسید.

پس از اینکه دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا به مثابۀ یکی از امضا کنندگان این قرارداد در ماه می سال ۲۰۱۸ از این توافق‌نامه خارج شد و تعزیرات علیه ایران را ازسر گرفت، ایران دست به اقداماتی زد که نقض تعهدات این کشور در برجام دانسته می‌شود.

XS
SM
MD
LG