لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۱

کمیسیون شکایات بازشماری آرای ۵۳۷۸ محل را هفتۀ آینده آغاز می‌کند


آشیف
آشیف

کمیسیون رسیدگی به‌شکایات انتخاباتی می‌گوید که تا پایان امروز فهرست ۵۳۷۸ محل را برای بازشماری آرای آن در اختیار کمیسیون شکایات انتخاباتی قرار ‌می‌دهد.

قاسم الیاسی، منشی و سخنگوی این کمیسیون روز چهارشنبه به رسانه‌ها گفت که بازشماری آرا در این محلات هفته آینده آغاز می‌شود.

"قرار است تا پایان امروز جدول محلات به کمیسیون مستقل انتخابات سپرده شود. بعدا آنها مطابق به وضعیت امنیتی و آب هوا، برنامه عملیاتی خود را آماده می‌کنند. انشاالله هفته آینده ـ که روز آن مشخص نیست ـ کمیسیون مستقل انتخابات آمادگی دارد بازشماری را آغاز کند."

قاسم الیاسی، منشی و سخنگوی کمیسیون رسیدگی به‌شکایات انتخاباتی
قاسم الیاسی، منشی و سخنگوی کمیسیون رسیدگی به‌شکایات انتخاباتی

هرچند کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی تعداد محلاتی را که آرای آن‌ها ابطال شده دیروز ۱۰۹ محل خواند، اما آقای الیاسی حالا می‌گوید که تعداد این محلات به ۴۷محل می‌رسد.

وی گفت که روزگذشته به‌سبب مشکلات فنی ۶۲ محل در بدخشان را که باید آرای آن بازشماری می‌شد، در میان محلات باطل شده اعلام کرده بودند.

آقای الیاسی هرچند در مورد تعداد آرای ابطال شده ۴۷ مورد توضیح نداد، اما گفت که این محلات در ولایات پکتیکا، ارزگان، فراه و کابل بوده است.

در همین حال، شماری از تیم‌های انتخاباتی می‌گویند که کمیسیون باید در ارائه ارقام به مردم دقیق باشد.

رضوان مراد سخنگوی دسته انتخاباتی دولت‌ساز در این مورد به رادیو آزادی گفت: "دفاتر ولایتی شکایات انتخاباتی روز گذشته این مساله را واضح کردند که چه تعداد محلات باطل شده است و چه تعداد محلات به بازشماری رفته است، اما کمیسیون به سبب مشکلات تخنیکی این رقم را نادرست اعلام کرد که تیم‌های انتخاباتی را نگران ساخته است. کمیسیون باید در ارائه ارقام دقیق باشد."

رضوان مراد سخنگوی دسته انتخاباتی دولت‌ساز
رضوان مراد سخنگوی دسته انتخاباتی دولت‌ساز

دستۀ انتخاباتی ثبات‌و‌همگرایی نیز نظر مشابهی دارد، اما می‌گوید که گزارش ۴۷ محل باطل شده روزگذشته با این تیم شریک شده است.

فریدون خوزون سخنگوی این دسته انتخاباتی گفت: "ارقامی را که کمیسیون اعلام می‌کند بسیارمهم است. ما توقع داریم که کمیسیون‌ها باید در این قسمت بسیار دقیق باشند. برای ما ابلاغیه ابطال ۴۷ محل رسیده بود. آنها به ما گفتند که در ۱۰۹ محلی که اعلام شده، اشتباه صورت گرفته است. اعلام نمودن این گونه ارقام برای مردم تشویش ایجاد می‌کند."

فریدون خوزون سخنگوی دستۀ انتخاباتی ثبات‌و‌همگرایی
فریدون خوزون سخنگوی دستۀ انتخاباتی ثبات‌و‌همگرایی

امروز روز دوم استیناف‌خواهی شکایات است.

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی می‌گوید که تا پایان روز گذشته نزدیک به ۹۰۰ مورد استیناف‌خواهی را ثبت کرده است.

اما امروز دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله بیش از ۱۰۰۰ مورد و دسته انتخاباتی صلح وعدالت اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار نزدیک به۵۰۰ قضیه استیناف‌خواهی را ثبت کرده است.

رضوان مراد سخنگوی تیم دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی نیز به رادیو آزادی گفت که این تیم هم به زودی بیش از ۱۰۰ درخواست استیناف ثبت می‌کند.​

XS
SM
MD
LG