لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

در ۶ ماه سال گذشته، ۸ هزار غیرنظامی در افغانستان قربانی شده‌اند


شماری از زخمیانی‌که در جنگ میان نیروهای امنیتی و طالبان زخمی شده و به شفاخانه انتقال یافته اند.
شماری از زخمیانی‌که در جنگ میان نیروهای امنیتی و طالبان زخمی شده و به شفاخانه انتقال یافته اند.

بر بنیاد این گزارش، از اول جنوری تا ۳۰ سپتمبر ۲۰۱۹ هشت هزار غیرنظامی در افغانستان قربانی شده‌اند.

گزارش سازمان بین‌المللی دیدبان حقوق بشر نشان می‌دهد که در نه ماه نخست سال ۲۰۱۹ بیشتر از ۸ هزار غیرنظامی در افغانستان تلف شده‌اند و برای نخستین بار میزان تلفات غیرنظامیان در حملات نیروهای امنیتی افغانستان و امریکا بیشتر از تلفاتی بوده است که طالبان بر غیرنظامیان وارد کرده‌اند.

یکی از دلایل این افزایش، تشدید حملات هوایی نیروهای امریکایی عنوان شده است.

این گزارش نشان می‌دهد که در حملات هوایی نیروهای امریکایی و نیروهای امنیتی افغانستان در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹ حدود ۱۰۰۰ غیرنظامی تلف شدند که شامل بیش از ۱۰۰ کودک هم می‌شود. این آمار ۴۵ درصد افزایش را نسبت به زمان مشابه در ۲۰۱۸ نشان می‌دهد.

این گزارش همچنین افزوده که عملیات‌های شبانۀ قطعات خاص نیروهای امنیتی افغانستان که از سوی سی‌آی‌ای حمایت می‌شوند، منجر به محاکمۀ صحرایی و ناپدید شدن اجباری افراد شده است.

این گزارش به عنوان مثال به عملیات‌های شبانۀ قطعات خاص در ولسوالی زرمت پکتیا که در آن ۱۱ تن کشته شدند و همچنین عملیات این نیروها در شهر جلال‌آباد ولایت ننگرهار که در آن ۴ برادر کشته شدند، اشاره کرده است.

کاهش شکنجه در زندان‌های افغانستان نیز از مواردی است که در این گزارش به آن اشاره شده، اما این گزارش افزوده است که حکومت افغانستان در بازخواست مقام‌های نظامی و برخی چهره‌های مهم سیاسی در پیوند به پرونده‌های آزار جنسی ناکام بوده است.

سازمان جهانی دیدبان حقوق بشر می‌گوید که هیچ طرف جنگ قوانین بین‌المللی را در پیوند به حفاظت از مراکز صحی در نظر نگرفته است.

در گزارش این سازمان َآمده که بیش از ۸ هزار راکت و بمب از سوی نیروهای امریکایی پرتاب شده که در سال‌های گذشته بی‌پیشینه بوده است.

پاتریشیا گاسمن، مسئول بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر می‌گوید: "با ادامه درگیری‌ها، تمامی طرف‌های درگیر در افغانستان به قوانین جنگ بی‌توجهی کرده‌اند و این کار سبب تلفات وحشتناک غیرنظامیان شده است. هرچند گفتگوهای صلح در سال ۲۰۲۰امه دارد، اما زند‌گی مردم عادی افغانستان وابسته به تعهد طرف‌های درگیر است که براساس چنین تعهدی، از غیرنظامیان محافظت کنند و پابند حقوق بشر باشند."

کمیسیون حقوق بشر افغانستان هم از طرف‌های درگیر جنگ افغانستان می‌خواهد که به حفاظت از غیرنظامیان توجه بیشتری به خرج دهند.

شکرالله مشکور، عضو این کمیسیون به رادیوی آزادی گفت: "کمیسیون مستقل حقوق بشر نگرانی عمیق خود را در پیوند به تلفات غیرنظامیان ابراز می‌کند. ما از طرف‌های جنگ می‌خواهیم که به اصول حقوق بشردوستانه و به موضوع حفاظت از جان و مال غیرنظامیان توجه کنند."

شکرالله مشکور، عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
شکرالله مشکور، عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

اما حکومت افغانستان نگاشته‌های این گزارش را دربارۀ تلفات غیرنظامیان در عملیات‌های نیروهای امنیتی افغانستان و نیروهای امریکایی و نیز گفته‌ها را دربارۀ عملیات‌های نیروهای ویژۀ امنیتی افغانستان رد می‌کند.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور غنی به رادیوی آزادی می‌گوید که عامل اصلی تلفات غیرنظیان گروه طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی هستند.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور غنی
صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور غنی

او افزود: "موقفی را که سازمان حقوق بشر گرفته و گفته است که نیروهای امنیتی افغانستان و خارجی باعث بیشتر تلفات بوده‌اند، برای ما دشوار است که بپذیریم. چون که عامل اصلی تلفات افراد ملکی طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی هستند که در افغانستان فعالیت دارند."

گروه طالبان تا کنون در بارۀ این گزارش چیزی نگفته است.

در این گزارش به مواردی چون انتخابات، گفتگوهای صلح، حمله بر رسانه‌ها و مسایل حقوق بشری در افغانستان پرداخته شده است.

XS
SM
MD
LG