لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۱

تمرکز مجلۀ فارن پالیسی به اخراج مهاجرین افغان از ایران


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • فارن پالیسی

مجلۀ فارن پالیسی در شمارۀ اخیرش مطلبی را در بارۀ اخراج مهاجرین افغان از ایران نشر کرده و در آغاز آن به زندگی زهرای ۴۸ ساله اشاره شده‌است.

به نوشته مجله، این بانوی افغان و شوهرش بیشتر از سه دهه قبل از خشونت‌های فزاینده که دامن‌گیر افغانستان بود، به ایران فرار کردند.

او به فارن پالیسی گفته است که در سن ۱۳ سالگی ازواج کرد و اندکی پس از آن با شوهرش در تلاش برای داشتن زندگی بهتر رهسپار ایران شد.

زهرا سه کودک بین سنین ۱۲ و ۱۷ ساله دارد و شوهرش درگذشته است.

مجلۀ فارن پالیسی نوشته که این مادر و کودکانش در ماه دسمبر دو روز پیش از گفت‌وگو با این مجله، توسط پولیس ایران بازداشت شدند.

زهرا گفته است که هنگامی در مسیر راه بازداشت شدند که برای اشتراک در مراسم عروسی به مشهد می‌رفتند.

او گفته است که کارت‌های مهاجرت وی و کودکانش باطل شده و برای آن‌ها زمینۀ دفاع از خودشان فراهم نشده بود.

این بانوی افغان همچنین گفته که با التماس از نیروهای امنیتی خواست که آن‌ها را به افغانستان باز نگردانند، اما پولیس ایران به آن توجه نکرد.

او در یک سالون بزرگ پذیرایی مهاجرین در شهرک مرزی اسلام قلعه با مجلۀ فارن پالسی گفت‌وگو کرده‌است.

این شهرک در ولایت هرات در مرز افغانستان و ایران موقعیت دارد.

در بخشی از مطلب، آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت در بارۀ افغان‌های مهاجر که در سال گذشتۀ میلادی از ایران داوطلبانه و یا جبری به افغانستان عودت کرده‌اند، گنجانیده شده‌است.

به اساس آمار این سازمان، بیش از ۴۵۱ هزار افغان صرف در سال ۲۰۱۹ میلادی به افغانستان برگشته اند و از این میان اضافه از ۲۵۴ هزار تن آن‌ها افغان‌هایی اند که از ایران وادار به بازگشت شده‌اند.

مجلۀ فارن پالیسی نوشته که از سال ۲۰۰۹ میلادی به این‌سو که وضعیت افغانستان رو به وخامت گرایید، شمار زیاد افغان‌ها به ترک کشور شان آغاز کردند تا از طریق ایران خود را به اروپا رسانند.

با افزایش رفتن افغان‌ها به ایران، روند اخراج مهاجرین از آن کشور نیز تشدید یافت.

  • یوناما

یوناما یعنی دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان در مطلبی به نشست‌هایی که با اشتراک علمای دینی و بزرگان محلی برگزار کرده بود، نگاهی انداخته است.

در این مطلب در وب‌سایت یوناما گفته شده‌است که تلاش‌های علمای دینی و بزرگان محلی در زمینۀ صلح و آشتی در جنوب و سراسر افغانستان طی نشست‌هایی که به حمایت سازمان ملل‌متحد در سال ۲۰۱۹ برگزار شد، تقویت شده‌است.

در مطلب به نقل از اعظم خان سمندر یکی از بزرگان قومی آمده است که علما به عنوان علم‌برداران صلح به موعظه‌های خود در بارۀ وحدت و کار برای صلح ادامه خواهند داد.

سمندر گفته است: "افغان‌ها با وجود اختلافات‌شان در تقاضا برای صلح، یک‌پارچه هستند."

در مطلب یوناما همچنین گفته شده‌است که علمای دینی در افغانستان در زمینۀ تعیین معیارهای اخلاقی در جامعه نقش مهم دارند، غالباً به‌عنوان میانجیگران صلح فعالیت می‌کنند‌‍، در تمام سطوح جامعه مورد احترام قرار می‌گیرند و بر تصمیم‌های فردی و جامعه تأثیر می‌گذارند.

نشست‌های یوناما در جنوب افغانستان توسط دفتر ساحوی‌اش مستقر در کندهار برگزار شده و توسط رسانه‌های محلی تخمیناً به سمع ۱.۵ میلیون تن از باشندگان هلمند و کندهار رسانده شده‌است.

در بخشی از مطلب به یکی از جرگه‌های صلح در هلمند اشاره شده که در آن بیش از ۳۰۰ تن از علمای دینی از ولسوالی‌های مختلف اشتراک کرده بودند.

یوناما با برگزاری این نشست‌ها می‌خواهد که برای افغان‌ها زمینۀ گفت‌وگو در بارۀ مسائل مهم فراهم شود.

XS
SM
MD
LG