لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۵

وزارت صلح: کاهش خشونت‌ها یعنی چه؟ طالبان باید آتش‌بس کنند


سلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح در یک نشست در مورد صلح در کابل
سلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح در یک نشست در مورد صلح در کابل

​وزارت دولت در امور صلح افغانستان می‌گوید که کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان بی‌معنی است و این گروه باید اعلام آتش‌بس کند.

در حالی که روند گفت‌وگوهای صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر ادامه دارد و طالبان به‌جای اعلام آتش‌بس از کاهش خشونت‌ها گپ زده‌اند، این وزارت باز هم بر اعلام آتش‌بس تأکید می‌کند.

عبدالسلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح افغانستان روز پنج‌شنبه «۲۶ جدی ۱۳۹۸» در نشستی در انستتیوت مطالعات استراتژیک افغانستان در کابل گفت که طالبان هیچ موضوع تازه‌ای ندارند تا در میز مذاکره با امریکایی‌ها روی آن بحث کنند.

سلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح افغانستان
سلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح افغانستان

آقای رحیمی با تأکید روی این‌که میزان کاهش خشونت‌ها اندازه شدنی و مشخص نیست و این برای آنان پذیرفتنی نیست، می‌افزاید: "هیچ‌کس نمی‌داند که کاهش خشونت‌ها یعنی چه؟ اما آتش‌بس به این معنی که دیگر (شلیک) نکن. هر‌گاه کسی حمله و یا شلیک می‌کند، پس‌ آتش‌بس از بین می‌رود، اما کاهش خشونت‌ها هیچ مفهومی را نمی‌رساند و از همه مهم‌تر این است که خشونت اندازه‌گیری نمی‌شود. اگر می‌شود با چه و با کدام مقیاس می‌شود؟ به همین دلیل ما روی آتش‌بس تأکید می‌کنیم."

به‌گفتۀ آقای رحیمی، حکومت افغانستان تمام دروازه‌ها را در پیوند با صلح باز گذاشته است، اما نه صلحی که به قیمت نظام باشد.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به رادیو آزادی می‌گوید که این گروه در این مرحله با حکومت امریکا طرف است و هیچ یک از اعضای حکومت افغانستان حق رهنمایی آنان را ندارد.

از سوی دیگر محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان در پیام ویدیویی که به رسانه‌ها فرستاده، گفته است که اعلام آمادگی طالبان برای کاهش خشونت‌ها یگ گام مثبت در روند صلح است.

محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان
محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان

آقای قریشی می‌افزاید: "‌صلح برای افغانستان و پاکستان مهم است و هر دو کشور به آن نیاز دارند. در حال حاضر در این بخش یک پیشرفت خوب صورت گرفته است. طالبان در راستای کاهش خشونت‌ها اعلام آمادگی کردند. من فکر می‌کنم که این یگ گام بزرگ در روند گفت‌وگوهای صلح است."

آقای قریشی در این نوار ویدیویی یک دقیقه‌ای اش همچنان گفته است که صلح در افغانستان ثبات را در منطقه به میان می‌آورد.

از سوی دیگر امرالله صالح، سیاستمدار و معاون دستۀ انتخاباتی "دولت‌ساز" به رهبری محمد اشرف غنی در توییتر خود نوشته است که کاهش در کشتار اصطلاح نو است که در قاموس جنگ و صلح تعریف مشخص ندارد. به این معنی که آنان به عوض کشتن تعداد زیاد مردم تعداد کمی از آن‌ها را می‌کشند و به جای ده‌ها بمب‌گذاری فقط چند بمب‌گذاری انجام می‌دهند و این از دید تخنیکی، دینی، حقوقی و سیاسی اصطلاح کاهش در کشتار و خشونت معنی ندارد و قابل تفسیر نیست.

این در حالیست که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان ۱۰ بار با نمایندگان طالبان در پیوند به صلح افغانستان در قطر گفت‌وگو کرده‌است.

دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیوی آزادی می‌گوید که توافق‌نامۀ صلح میان آنان نهایی شده‌است و تنها امضای آن باقی مانده است.

XS
SM
MD
LG